Werkzaamheden aan spoor in volle gang

De omvangrijke werkzaamheden aan het spoor en station Groningen Europapark zijn in volle gang. Vier weken lang rijden door de werkzaamheden geen treinen tussen Groningen en Assen en tussen Groningen en Veendam/Weener (Duitsland).

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan uit de aanleg van een nieuw spoor, aanpassingen aan station Groningen, een nieuw opstelterrein voor treinen en groot onderhoud. Door het extra spoor tussen station Groningen en station Groningen Europapark kunnen straks meer treinen rijden.

Station Groningen Europapark krijg een extra zijperron met perronkap, lift en trappen.

Ook wordt het nieuw gebouwde opstelterrein in Haren afgemaakt en aangesloten op het hoofdspoor. Daar kunnen de treinen straks parkeren en tanken. Door de verplaatsing van het opstelterrein van het hoofdstation naar Haren ontstaat ruimte voor de verbouwing van station Groningen.

Het groot onderhoud bestaat uit het vervangen rails, wissels, bovenleiding en beveiliging.

In de afgelopen weken werden funderingen, masten en balken van de bovenleiding tussen De Vork en station Groningen verwijderd. Ook zijn inmiddels delen van het bestaande spoor vernieuwd en ligt er al een deel van het nieuwe extra spoor. Station Groningen Europapark en opstelterrein De Vork krijgen daarnaast al meer vorm.

Het werktraject gaat over ruim vier kilometer en gebeurt door achtduizend diensten voor personeel, aldus ProRail. In de 28,5 dag durende enorme ‘operatie’ wordt continu gewerkt.

De treinen moeten op donderdag 4 juni weer rijden.

Spoorwerk vanuit Groningse lucht

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen