De laatste week van Operatie Groningen Spoorzone gaat in. Op zondag 13 juli gaan de hekken open en kunnen reizigers het vernieuwde station weer gebruiken. Tot die tijd wordt er overal op het terrein gewerkt aan de laatste loodjes.
Over het hele terrein op station wordt hard gewerkt om alle onderdelen af te ronden. Zo zijn aan de oostkant de bovenleidingsdraden inmiddels gespannen en de nieuwe borden voor het treinbeveiligingssysteem op hun plek geplaatst. Ook gaan de werkzaamheden in de bouwkuip van de busonderdoorgang door.
Aan de westzijde, tussen het Emmaviaduct en de perrons zijn dwarsliggers en spoorstaven gelegd, gelast en afgewerkt. Het spoor op de spoorbrug is vernieuwd en wissels zijn aangesloten.
Op de perrons is gewerkt aan de installaties onder de perronkappen en wordt het straatwerk gelegd bij perron 1 en 2. Tegelijkertijd wordt er flink gebouwd aan het dak van de perronkappen én aan de opbouw van de 19e-eeuwse perronkap, compleet met dakbedekking.
De komende week ligt de focus op de perrons op het straatwerk, het aanbrengen van markeringen en het plaatsen van meubilair. De perronkappen krijgen hun dakbedekking, steigers verdwijnen en de dakrandbeveiliging komt op zijn plek.
Op perron 4 is de opbouw van het paviljoen gestart. Aan de westzijde wordt de commerciële ruimte ingericht. Langs de sporen komen hekken en schouwpaden.
Daarnaast wordt het spoor op de brug over het Noord-Willemskanaal vernieuwd. Daarnaast worden seinen aangesloten, werkzonebordjes geplaatst en zijn de laatste werkzaamheden aan de bovenleiding. Ook wordt komende week de vloer gelegd in de bouwkuip van de busonderdoorgang.
Tot slot bestaat komende week uit het testen. De week staat in het teken van systeemkeuringen en controles. Assentellers worden getest, de wisselverwarming draait proef en er vinden testritten plaats.