Testresultaten automatisch bestuurde trein: ‘Op tijd en reizigers bemerkten klein verschil’

Foto: De Redactie

Uit het eindrapport van de Automatic Train Operation (ATO) blijkt dat meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. Dat meldt ProRail dinsdag.

Het onderzoek bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. De eerste reizigers konden in februari dit jaar voor de eerste keer mee in de automatisch bestuurde trein.

Uit het onderzoek bleek dat reizigers een ‘klein’ verschil merkten met een reguliere rit met een machinist. De waardering voor de ‘Beleving, Optrekken, Afremmen, Geluid, en of men in de toekomst vaker met de trein wil reizen, was bij de reguliere ritten hoger. De ritten met de zelfrijdende trein ervaarden reizigers als wat schokkeriger.

De resultaten laten verder zien dat treinen nog beter op tijd kunnen rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken.

Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, maar dit resultaat laat volgens ProRail de potentie van het systeem goed zien.

De testen krijgen eind dit jaar een vervolg in Groningen. Er worden dan opnieuw testritten uitgevoerd zonder passagiers, waarbij vooral het systeem getest wordt.

Eerste ritten met reizigers in februari

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen