De gemeente wil meer aandacht voor en investeren in lokale ondernemers in de stad Groningen. Dat staat in het plan Ruimte voor Retail.
Een samenhangend, gevarieerd en lokaal horeca- en winkelaanbod is volgens de gemeente belangrijk om bezoekers van ver en dichtbij te trekken. Te veel van hetzelfde maakt van onze binnenstad eenheidsworst.
“Het belang van lokale economie mag niet langer onderbelicht blijven", aldus wethouder Economische Zaken Carine Bloemhoff. "Het is zaak dat we hier als gemeente proactief mee aan de slag gaan. Daarom willen we samen met de Groningen City Club, Lutje Lokaal en Marketing Groningen flink inzetten op de waarde van lokaal ondernemerschap. Veel andere steden hebben al langere tijd dit soort succesvolle samenwerkingsverbanden.”
Stadskwartieren
“We gaan in de stad onder andere door met het ontwikkelen van de stadskwartieren. Naast het al langer bestaande Ebbingekwartier en Akwartier willen we nieuwe stadskwartieren introduceren, te beginnen met het Gelkingestraat- en Oosterstraatgebied dat binnenkort op de schop gaat en een flinke opknapbeurt krijgt. Een gebied dat dicht tegen de Grote Markt aan zit".
Verder gaan we inzetten op het maken van ruimte voor lokaal ondernemerschap. "Daarvoor is meer grip op vastgoed nodig", aldus Bloemhoff. "Daarin gaan we samenwerken met het gemeentelijk ontwikkelbedrijf.”