Wie ooit gedacht heeft dat de wereld van de dakdrager een relatief simpele wereld is, komt bedrogen uit. Je hebt een autodak, je wilt er dingen op vervoeren die niet in de auto passen en dus monteer je een constructie om dat mogelijk te maken. Goed, er zal wel enige expertise nodig zijn om het allemaal passend en vooral veilig te maken, maar we zien tenslotte al jarenlang auto’s met een imperiaal rondrijden en dat heeft toch ook altijd goed gewerkt.
Niet dus, tenminste de relatieve eenvoud ervan, en dat komt omdat kennelijk geen auto exact dezelfde bouw of afmetingen heeft en dus voor elke constructie op een autodak er net iets andere vereisten worden gevraagd.
De eerste stap overigens tot vervoer op het dak van uw auto is de montage van een zogenaamde dakdrager. Deze vormt het station tussen dat autodak en de constructie die bedoeld is om bepaalde producten mee te vervoeren. In die laatste categorie vallen de fietsendrager, de dakkoffer of een skibox.
Dakdragers worden ook wel draag- of daksteunen genoemd.
Er zijn een paar heel essentiële criteria van belang bij de keuze van uw dakdrager:
• Hoe wijd is uw autodak?
• Hoe groot is de curve van uw autodak?
• Hoe wordt een dakdrager op uw dak gemonteerd?
o Via speciale dakrailing
o Via de rand van het dak en de gleuf boven uw autodeur
Omdat autofabrikanten nou eenmaal graag hun producten een unieke identiteit willen meegeven, lijkt het of geen auto precies dezelfde afmetingen heeft. Daarop moet u dus ook uwdakdragerop aanpassen.
Om dit duidelijk te maken, kunt u het beste op het internet op zoek gaan naar een expert in dakdragers of Thule dakdragers
. Er verschijnen vervolgens een hele rits automerken waarvoor de betreffende webshop een dakdrager beschikbaar heeft, maar het gaat nog iets verder, nog iets specifieker. Automerken hebben verschillende modellen en ook die kunnen allemaal net iets van elkaar verschillen en het nog een beetje ingewikkelder te maken: ook het bouwjaar telt mee.
Al met al is de keuze van de juiste daksteunen voor uw autodak dus een vrij nauwkeurige bezigheid.
Jazeker, die zijn er wel, althans min of meer, want er is een voorwaarde aan verbonden. Een universele dakdrager zou immers alle problemen met maatverschillen
uit de weg kunnen gaan en dat kan vooral bereikt worden met een zekere mate van verstelbaarheid. Toch zijn ze alleen beschikbaar voor auto’s met een zogenaamde dakrailing
, een constructie van twee, aan de zijkant en in de lengte van het dak gemonteerde buizen, waarop de, in de breedte geplaatste, dakdrager kan worden vastgezet.
Heeft een auto dat niet, dan is men toch verplicht die hele specifieke op merk, model en bouwjaar gebaseerde dak- of draagsteunen aan te schaffen.
Verder is de kans groot dat een universele dakdrager
net iets minder stabiel is dan een specifieke, bijvoorbeeld door het feit dat een universele een verstelbare dakdrager is. Uiteraard zijn alle gecertificeerde dakdragers allemaal op veiligheid getest.
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door: Lion Internet