‘Foodswap’, een voedzamer en calorie-armer alternatief op je favoriete voedsel

Foto: LS Fotografie

Als we vanaf onze geboorte enkel en alleen zouden eten en drinken wat moeder natuur ons had geboden, dan waren er naast een groot aantal ziekten ook vrijwel geen mensen met overgewicht. We zouden alleen maar groenten en fruit eten en water drinken. Met een beetje hulp van de mens zouden we daarnaast peulvruchten, aardappels, eieren, vlees/vis en rijst eten en kruidenthee drinken.

Ook met de komst van specerijen om het eten smaakvoller te maken, het maken van koffie, de bereiding van brood en tofu, is er nog steeds geen probleem. In de laatste veertig jaar gaat het zo hard. Er is een 24/7 consumptiemaatschappij ontstaan, waarbij alles altijd voorhanden is en er producten zijn gecreëerd die ons lichaam totaal niet nodig heeft, maar wel naar smacht. Ondertussen hebben we 70% van de producten in de supermarkt niet nodig. Het draait om geld en ons brein wordt continu beloond en denkt alleen maar aan het korte termijn plezier wat die overheerlijke producten creëren.

Ondertussen zijn er veel meer mensen met overgewicht op aarde dan ondervoede mensen. Er wordt wereldwijd miljarden meer uitgegeven aan de gezondheidszorg dan aan onderwijs. Dichterbij huis: hier in Nederland heeft meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht. En als we gaan kijken op individueel gebied: overal om je heen hoor je dat mensen willen afvallen, bezig zijn met voeding, calorieën tellen, etc. En toch blijft het aantal mensen met overgewicht snel stijgen. Als het produceren van voedsel na de uitvinding van brood was gestopt óf als wij zelf de beslissing hadden gemaakt om een grens te trekken en voeding uit te sluiten die ons lichaam niet nodig heeft, dan was dit allemaal niet nodig geweest.

We hadden geen verstand hoeven te hebben van thermodynamica en calorieën. We hadden ons minder druk hoeven maken en meer met mooiere dingen bezig kunnen houden. Maar zolang niemand het stopt en wij ervoor kiezen om bewerkte gefabriceerde producten te blijven eten en te drinken en daarnaast wel strak in ons velletje willen zitten, is het handig om te weten dat een kilo gelijk staat aan 7000 calorieën. Om een kilo aan te komen moet je 7000 calorieën meer eten en drinken dan je nodig hebt en andersom ook 7000 calorieën minder eten en drinken dan je nodig hebt om een kilo af te vallen.

Hier kan je ontzettend goed mee ‘spelen’. Je kan soortgelijke producten kiezen, waarbij je dus wel een heerlijk bewerkt product kan eten of drinken, terwijl je veel minder calorieën binnenkrijgt. De zogeheten ‘foodswap’, een voedzamer en calorie-armer alternatief op je favoriete voedsel. Dus wil je zo min mogelijk concessies doen en bewerkte producten blijven eten en drinken maar wel resultaat boeken, dan ga ik je wat voorbeelden geven:

200 gram magere kwark: 104 calorieën i.p.v. 200 gram volle kwark: 202 calorieën.
40 gram gepofte spelt: 144 calorieën (qua hoeveelheid een grote kom vol). i.p.v. 40 gram cruesli: 185 calorieën.
1 plak (33 gram) jong belegen 30+ kaas: 99 calorieën i.p.v. 1 plak (31 gram) oude 48+ kaas: 130 calorieën.
200 ml Crystal clear sinaasappel: 2 calorieën i.p.v. 200 ml dubbeldrank: 98 calorieën.
200 ml ongezoete amandeldrink: 26 calorieën i.p.v. 200 ml halfvolle melk: 96 calorieën.
200 gram proteïne kwark met yoghurt perzik: 132 calorieën i.p.v. 200 ml vanillevla: 180 calorieën.
1 bruine pistolet (75 gram): 188 calorieën i.p.v. 1 Italiaanse bol (100 gram): 264 calorieën.
20 gram jam: 32 calorieën i.p.v. 20 gram hagelslag: 90 calorieën.
20 gram smeerkaas: 49 calorieën i.p.v. 20 gram pindakaas: 127 calorieën.
200 gram aardappels: 172 calorieën i.p.v. 75 gram pasta of rijst: 254 calorieën.
220 ml ijs Oppo chocolate brownie (halve) pint: 216 calorieën i.p.v. 220 ml magnum (halve) pint almond: 484 calorieën.
1 Snickers Ice cream: 172 calorieën i.p.v. 1 Snickers: 245 calorieën.
1 raketje: 42 calorieën i.p.v. 1 Solero: 98 calorieën.

Het lijken kleine verschillen, maar stel je voor dat je elke ochtend volle kwark met cruesli eet, je eet ‘s middags twee boterhammen met twee plakken oude kaas en twee met pindakaas en je drinkt twee glazen dubbeldrank. Vanaf nu besluit je te kiezen voor de alternatieven. Dus gepofte spelt i.p.v. cruesli, smeerkaas i.p.v. pindakaas, etc. Dan krijg je dagelijks 549 calorieën minder binnen. Per week eet en drink je 3843 calorieën minder, dit is meer dan een halve kilo minder per week.

Kijk eens naar de producten die jij eet? Welke producten hebben een goed alternatief wat jou honderden calorieën per week scheelt?

Esther de Boer.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen