'Zo simpel als wat'-isolatiecampagne wijst Groningers op voordelen en gratis hulp

15 feb , 9:10 Nieuws
radiatorfolie cc by sa 40 wikipedia commons guido brandt corstius
CC BY-SA 4.0/Wikipedia Commons/ Guido Brandt Corstius

De campagne 'Zo simpel als wat, maakt alle inwoners van Groningen bewust over de voordelen van isoleren. Een goed geïsoleerde woning betekent minder energieverbruik en dus een lagere energierekening. Andere voordelen zijn dat tocht in een goed geïsoleerd huis verleden tijd is, dat het in de winter lekker warm in huis is en de zomer juist koel.

De provincie Groningen, gemeenten en woningcorporaties zijn maandag gestart met de campagne.

De belangrijkste redenen voor het niet of gedeeltelijk isoleren van het huis is volgens de provincie teveel gedoe en het kost geld. Deze campagne laat zien wat de voordelen van isoleren zijn en verwijst naar de gratis hulp die gemeenten bieden, zoals bij het aanvragen van subsidies, hulp van energiecoaches of bij kleine energieklussen voor huurders.

Isoleren voor iedereen

Huiseigenaren zien vaak op tegen het gedoe van bijvoorbeeld het aanvragen van offertes of ze denken dat het financieel niet haalbaar is. Gedeputeerde Tjeerd van Dekken is blij met de gezamenlijke campagne: ‘Op deze manier helpen we Groningers op weg, want de eerste vraag is vaak: waar moet ik beginnen? Zowel landelijk als per gemeente zijn er allerlei subsidies en financieringsmogelijkheden beschikbaar. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.’

Gratis hulp

Isoleren kan het verschil maken tussen elke maand geld tekortkomen en rondkomen. Op de website Zosimpelalswat.nl staat welke gratis hulp beschikbaar is. Zo kan er gratis hulp worden gevraagd als je wilt gaan isoleren. Ook bieden woningcoporaties huurders gratis hulp bij het besparen van energie. Op de website is ook informatie te vinden over het belang van ventileren.

In een beter geïsoleerd huis moet ook beter geventileerd worden, omdat het niet goed ventileren van je huis kan leiden tot schimmel en vochtproblemen, en uiteindelijk zelfs tot gezondheidsproblemen. Daarom is ook GGD Groningen actief bij de campagne betrokken.