Onderzoekers van het UMCG en de RUG starten een onderzoek naar het effect van leren op de mentale gezondheid van 65-plussers.
In de nieuwe studie 'Leren om langer cognitief gezond te blijven' wordt onderzocht wat er in de hersenen veranderd door het leren spelen van een muziekinstrument, een nieuwe taal en het leren van verschillende creatieve vaardigheden.
Het doel is om meer te weten komen over de invloed van het leren van nieuwe vaardigheden op iemands denkvermogen, stemming en hersenfunctie. Ook willen de onderzoekers weten of leren op oudere leeftijd kan helpen om ook op langere termijn de hersenfunctie gezond te houden.
Eerder onderzoek lijkt erop te wijzen dat als men op latere leeftijd nog actief is, dit positieve effecten kan hebben op denkvermogen en ook op de stemming, meldt het UMCG. Zo lijken het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer een positieve invloed te hebben. Ook is aangetoond dat het spreken van meerdere talen, het spelen van een instrument en kunstzinnigheid beschermend kunnen zijn tegen dementie en cognitieve stoornissen.
Zo lijken het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer een positieve invloed te hebben. Ook is aangetoond dat het spreken van meerdere talen, het spelen van een instrument en kunstzinnigheid beschermend kunnen zijn tegen dementie en cognitieve stoornissen.
De onderzoekers, neuropsycholoog Marie-José van Tol (UMCG), taalkundige Merel Keijzer (Faculteit der Letteren), en psycholoog Saskia Nijmeijer (UMCG/Rijksuniversiteit Groningen), zoeken deelnemers tussen de 65 en 80 jaar oud die geheugenklachten ervaren die zich ongeveer in de afgelopen 5 jaar hebben ontwikkeld maar nog niet zijn bevestigd door een specialist, en die graag iets nieuws willen leren.
Deelnemers ondergaan een voormeting, bestaande uit vragenlijsten, computertaken en metingen van de hersenactiviteit. Daarna wordt de deelnemer toegewezen aan een van de (gratis) cursussen: een muziekcursus (gitaar), taalcursus (Engels) of creatieve workshops. De cursussen duren drie maanden en vinden voor een groot deel thuis vanachter de computer plaats. Eens in de twee weken is er een klassikale bijeenkomst. Na deze periode vindt de eerste nameting plaats, waarin de vragenlijsten, taken en hersenactiviteit-metingen worden herhaald. Hierna kan de deelnemer kiezen om de cursus voor nog eens drie maanden (wederom gratis) te vervolgen. Zes maanden nadat de deelnemer is gestopt met de cursus is er een laatste meting met een interview, vragenlijsten en taken.
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met [email protected] of kijken op de website www.langcog.umcg.nl .