Nieuwe campagne gestart om scholieren te laten stoppen met roken

Foto: Martin Büdenbender via Pixabay

Het Regionaal Netwerk Rookvrij Opgroeien is maandag gestart met een nieuwe campagne “Skip die peuken, pak je pegels” om scholieren te motiveren om te stoppen met roken. De campagne richt zich op scholieren in de leeftijd van 12 tot 25 jaar.

Met de slogan: ‘Wat is roken jou waard? Skip die peuken, pak je pegels’ wordt de jeugd aan het denken gezet over de financiële gevolgen van het roken. Want dat roken schadelijk is voor je gezondheid lijkt voor de meeste scholieren geen argument te zijn om te stoppen met roken.

Bijna 1 op 10 scholieren rookt in de provincie Groningen. Op het VMBO in klas 3 rookt zelfs 1 op de 6 scholieren (bron: Jeugdgezondheidsmonitor 2019 GGD Groningen). Dit was voor het Netwerk de aanleiding om samen met scholieren deze campagne te starten en hen bewust te maken van hun rookgedrag.

Wat is roken waard?

Elly Pastoor, wethouder gemeente Westerkwartier: “We hebben we gekozen voor een aanpak waarbij direct duidelijk wordt wat de winst is om niet te roken. Dit onder de noemer “Wat is roken jou waard?” We laten zien wat je kunt kopen voor het geld dat je anders kwijt bent aan roken. We denken hiermee in ieder geval de aandacht van de scholieren te krijgen en de gevolgen van roken op deze manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk is de slogan ook op te vatten in de betekenis van wat roken je nu echt waard is: je geld en natuurlijk ook je eigen gezondheid.”

Online boodschap van rapper

De campagne is maandag gestart op verschillende sociale media-kanalen. De lokaal bekende rapper Mark Roggebrood doet mee aan de campagne en geeft op zijn manier scholieren die roken een boodschap mee om over na te denken. Er worden ook TikTok filmpjes gemaakt op deze rap en deze filmpjes worden begin november gelanceerd.

Kijk voor meer informatie: www.watisrokenwaard.nl

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden