Tijdens de inloopbijeenkomst over de nieuwe inrichting van
de Lijzijde in Lewenborg bleek dat niet iedereen blij is met het voorlopig
ontwerp van de Lijzijde.
De gemeente gaat een gedeelte van de Lijzijde, dat langs het
winkelcentrum loopt, opnieuw inrichten. Tijdens de inloopbijeenkomst
donderdagavond was het voorlopig ontwerp te bekijken en werden vragen
beantwoord door medewerkers van onder meer de gemeente.
Het doel is de maximumsnelheid te verlagen van 50 kilometer
naar 30 kilometer op de Lijzijde. Daarnaast komt er meer groen en meer ruimte
voor fietsers en voetgangers.
In maart van dit jaar was de eerste inloopbijeenkomst,
waarbij omwonenden hun knelpunten en wensen kenbaar maakten. Ook werd een
klankbordgroep ingesteld om mee te denken.
Uit het voorlopig ontwerp blijkt dat de inritten aan beide
zijden van het winkelcentrum Lewenborg gaan veranderen. Het is de bedoeling dat
aan de voorzijde één inrit komt voor in- uitgaande auto's aan de kant van het
fietspad Midscheeps. Dit geldt ook voor de achterzijde van het winkelcentrum,
op de parkeerplaats waarop woensdag de markt staat.
Dit leverde diverse opmerkingen op. Het fietspad is
momenteel een gevaarlijke oversteek, waarbij vaak (bijna) ongelukken gebeuren.
Als auto's bij één ingang de parkeerplaats op en uit kunnen rijden dan kunnen
ze nog net de draai maken en voor het fietspad uitkomen. "Dit levert
opnieuw gevaarlijke situaties op", was een veelgemaakte opmerking. Ook het
niet aan beide kanten kunnen uitrijden werd niet als positief gezien.
Voor het fietspad is volgens de gemeente wel aandacht door
een verandering aan te brengen aan de brugleuningen en lagere bosjes bij de
oversteek zodat zowel fietsers als automobilisten elkaar beter kunnen zien. Ook een verkeersdeskundige heeft meegekeken naar
de plannen voor de verkeersveiligheid.
Daarnaast waren er veel opmerkingen over de verplaatsing van
het zebrapad aan de kant van het Kajuit. Het huidige zebrapad verplaatst naar
voren, maar ligt in de nieuwe situatie nagenoeg bij de ingang voor vrachtauto's
die laden en lossen voor winkels in het winkelcentrum. De meeste omwonenden
zien liever dat het zebrapad op dezelfde plek blijft als waar deze nu is.
Diverse knelpunten die genoemd werden zijn opgeschreven.
In oktober wordt het voorlopig ontwerp voorgelegd aan
de gemeenteraad