Door de warme dagen geldt het hitteplan in Groningen. Dat betekent dat er verschillende maatregelen en tips worden gegeven.
Maatregelen gaan onder meer over de brugbediening. Zolang de bruggen goed werken, gaat de bediening normaal door. Vrijdag stopt de brugbediening vanwege de verwachte hoge temperatuur om 15.00 uur.
Ook zijn er aangepaste tijden voor afvalverzameling en afvalbrengstations. Door de aangepaste openingstijden verandert ook de inzameling van klein chemisch afval. In Haren is er op vrijdagmiddag geen inzameling. Dit gebeurt normaal via de wijkpost, maar deze is nu alleen open tussen 08:00 en 12:00 uur. Op vrijdagmiddag kan aan de Diamantlaan in Vinkhuizen geen klein chemisch afval ingeleverd worden. Gebruikers van deze locatie krijgen hierover een aparte melding via de afvalapp.
De afvalbrengstations (inclusief wijkposten) zijn open van woensdag tot en met zaterdag van 8:00 tot 12:00 uur. Ook de Afvalinzameling start eerder en daarom moet de container voor 6.00 uur aan de weg staan.
Wegen en asfalt
Door de hitte kan asfalt beschadigen. Om dit te voorkomen strooit de gemeente op sommige plekken zout om het wegdek te koelen. Dit gebeurt momenteel op de Johan van Zwedenlaan (vanaf woensdag 24 juni) en de Zuiderweg (vanaf vrijdag 26 juni). Per dag bekijkt de gemeente of herhaling nodig is en of er extra locaties bijkomen.
Terrassen en horeca
Vanwege de warmte mogen terrassen tot en met zondag 28 juni langer open. In het centrum mogen de terrassen open tot 03.00 uur, buiten het centrum tot 02.00 uur en terrassen aan het water tot 00.00 uur. In de nacht van donderdag op vrijdag, als Nederland tegen Tunesië speelt, mogen ook terrassen buiten de diepenring open blijven tot 03:00 uur.
De Gemeentelijke gebouwen zijn gewoon open en daar is drinkwater beschikbaar.
Tips:
- Let op elkaar en mensen om ons heen! Vooral voor ouderen, jonge kinderen en mensen met een kwetsbare gezondheid kan deze hitte gevaarlijk zijn.
- Vermijd zware inspanning.