‘Onderzoekers moeten beter luisteren naar kinderen’

Foto: De Redactie

Onderzoekers die medisch-wetenschappelijk onderzoek doen met kinderen moeten beter luisteren naar de behoeften van kinderen. Daar wordt het onderzoek beter van en daarmee de gezondheidszorg voor kinderen. Dat concludeert Malou Luchtenberg, arts-assistent Kindergeneeskunde en onderzoeker bij het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Vraag het aan de kinderen zelf, zegt Malou Luchtenberg: “Kinderen weten zelf het beste hoe zij ziekte en gezondheid ervaren en wat zij belangrijk vinden. Daarom zouden onderzoekers hen vanaf het prille begin bij hun onderzoek moeten betrekken zodat het beter aansluit op de wensen en behoeften van kinderen.”

Andere kinderen helpen

Luchtenberg onderzocht wat kinderen belangrijk vinden als ze meedoen aan onderzoek. Ze interviewde 23 kinderen in de leeftijd van 9 tot 18 jaar en vroeg hen naar hun ervaringen. “Kinderen vertelden dat ze graag mee willen doen aan onderzoek om andere kinderen in de toekomst te helpen, omdat ze er zelf beter van hopen te worden of om hun arts te helpen.”

Voor kinderen is het heel belangrijk dat ze zich vertrouwd voelen met de onderzoeker, ontdekte Luchtenberg. Opvallend vindt ze dat kinderen willen laten zien dat ze niet alleen patiënt zijn, maar ook iemand die iets terug doet voor een ander.

Kinderen als medeonderzoekers

“We moeten kinderen niet beschouwen als kleine volwassenen, maar juist aansluiten bij hun perspectief”, aldus Luchtenberg.

Kinderen leggen meer de nadruk op details en brengen onderzoekers daardoor dichter bij wat voor hen belangrijk is, aldus Luchtenberg: “Ze kijken bijvoorbeeld heel anders naar de tips die andere kinderen geven aan onderzoekers. Zoals: maak het onderzoek leuker, zorg ervoor dat er in de wachtruimte iets te doen is. Als volwassene zie je daar de waarde misschien niet zo van in, maar voor een kind kan het bepalend zijn voor zijn keuze om de volgende keer wel of niet weer mee te doen met een onderzoek.”

Malou Luchtenberg promoveert op 20 januari 2021 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen