Het aantal
publiek laadpunten voor elektrische
auto’s in de gemeente Groningen is met vijftien procent toegenomen vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van
Independer op basis van meest recente data van de RDW en de RVO.
Elektrische auto’s worden steeds populairder. Het is dan ook moeilijker dan ooit om een oplaadplekje te vinden. Het aantal laadpunten groeit weliswaar, maar het aantal elektrische auto’s groeit volgens Independer nog harder.
Begin dit jaar waren er in de provincie Groningen 763 publieke laadpunten: zo’n 26 procent meer dan in 2021. Per gemeente zijn de verschillen echter groot. In Groningen werden van januari 2021 tot januari 2022 - relatief gezien - de meeste nieuwe laadpunten geplaatst in Oldambt. In deze gemeente nam het aantal openbare laadpunten toe van 6 naar 26: een stijging van 333 procent. Ook in Eemsdelta (+133%) en Westerkwartier (+77%) was een sterke toename te zien.
Meeste openbare laadpunten in Westerkwartier
Momenteel is het voor inwoners van Westerkwartier waarschijnlijk het makkelijkst om een beschikbare en goed bereikbare laadpaal te vinden. In Westerkwartier zijn namelijk de meeste publieke laadpunten per 1.000 huishoudens: 4,1 in totaal. Dit is veel meer dan het provinciale gemiddelde van 2,6 per 1.000 huishoudens. De top 5 gemeenten in Groningen met de hoogste laadpuntdichtheid is:
- Westerkwartier (4,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Groningen-stad (3,6 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Westerwolde (2,3 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Het Hogeland (2,3 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Oldambt (1,4 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
In Midden-Groningen is juist de grootste inhaalslag te maken. Hier is minder dan 1 publiek laadpunt per 1.000 huishoudens.
Druk op publieke laadpunten neemt toe in Nederland
Tussen januari 2021 en januari 2022 is het aantal openbare laadpunten in Nederland toegenomen met bijna 30 procent, echter het aantal elektrische auto’s op de weg is nóg harder gestegen. Zo was er begin 2022 gemiddeld één laadpunt per 4,7 elektrische auto’s, terwijl deze een jaar eerder nog gedeeld werd door 4,6 auto's. In 2019 ging het nog om 2,2 elektrische auto’s per openbaar laadpunt.