Beleidsplan FC Groningen: ‘Samen naar de Grote Markt’

Foto: Jan Buurma

FC Groningen heeft dinsdag het nieuwe beleidsplan voor de periode van 2020-2025 gepresenteerd: ‘Samen naar de Grote Markt’.

Daarin staan de toekomstplannen dat de richting van FC Groningen beschrijft vanuit de overtuiging dat ‘iedereen groeit in Groningen’.

FC Groningen wil de komende jaren groeien en heeft de ambitie Europees voetbal te halen. Momenteel heeft FC Groningen een budget passend bij de middenmoot van de Eredivisie. De club wil deze positie verbeteren door een andere weg in te slaan.

De externe lancering van het beleidsplan liep vertraging op door de coronapandemie, maar intern heeft de club sinds vorig jaar al de eerste stappen gezet.

“Het doel: binnen vijf jaar met Stad en Ommeland op de Grote Markt staan, het hart van provincie en stad, waar sportieve successen van FC Groningen samen worden gevierd. De weg die we hiervoor bewandelen, kent vier pijlers en een meer interne doelstelling die het optimaliseren en financieel sterker maken van de organisatie betreft door voornamelijk effectiever en efficiënter te werken”, aldus algemeen directeur Wouter Gudde van FC Groningen.

In het boekwerk ‘Samen naar de Grote Markt’ staan de vier pijlers die vooral voor supporter en sponsors heel zichtbaar moeten worden: ‘sportief’, ‘maatschappelijk’, ‘economisch’ en ‘evenementen’.

Korte toelichting van de pijlers

Sportief

FC Groningen spreekt over strijdwijze, in plaats van speelwijze. Dat staat voor dynamiek, tempo, agressiviteit en beweging. Het doel is Europees voetbal, waarbij talentontwikkeling een grote rol zal spelen met minimaal vier spelers uit de eigen opleiding in de eerste selectie. De club gelooft in een ‘mix van ervaring, kwaliteit, talent en transferwaarde’.

Maatschappelijk: iedereen in beweging

De Trots van het Noorden heeft ‘geen bewegingsarmoede in de regio’ als missie bepaald. Bewegingsarmoede is volgens FC Groningen een serieus probleem en prominent aanwezig in de regio. Daarom gaat FC Groningen voetbal aanbieden op scholen, in de wijken en bij de amateurverenigingen. Voor jong en oud, voor jongens en meisjes. Alleen kan FC Groningen bewegingsarmoede niet binnen vijf jaar oplossen en heeft daarvoor partners nodig, zoals andere topsportclubs, bedrijven, sportverenigingen, overheidsinstanties en andere organisaties die hierin kunnen bijdragen.

Economisch: grootste en best verbindende platform

FC Groningen wil haar netwerk nog verder versterken tot het grootste en best verbindende economische platform van Noord-Nederland. Dit moet zorgen voor een verdere economische groei in de regio. De focus ligt op talentontwikkeling en alle voor Noord-Nederland geldende thema’s: ‘Agri, Healthy Ageing, Chemie, Digitaal/Tech en Energie’.

De mooiste evenementen van Noord-Nederland

FC Groningen wil van elke thuiswedstrijd de mooiste evenement van Noord-Nederland maken. Bij elk evenement in het stadion, bij iedere wedstrijd, activiteit of bijeenkomst wil de club de verwachtingen overtreffen en zorgen voor een bijzondere beleving.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden