Online t-shirts verkopen – hoe doe je dat?

Foto: CC0

Advertorial – Een T-shirt is meer dan alleen een kledingstuk. Het laat vaak iets doorschemeren van je persoonlijkheid of je interesses. Webwinkels waarin T-shirts verkocht worden, schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Dankzij nieuwe technieken en applicaties kun je snel en zonder al te veel risico je eigen T-shirt store beginnen.

T-shirts ontwerpen

Het bouwen van je webwinkel is niet zo moeilijk. Als je wilt kun je de eerste T-shirts ook al over een paar dagen bij je klanten te laten bezorgen. Het moeilijkste van het starten van een T-shirt store is om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Door in het begin goed na te denken over wat voor shirts je wilt verkopen, kun je ervoor zorgen dat je succesvol bent. Let op de volgende aspecten om een ontwerp te maken dat past bij jou doelgroep en dus omzet op gaat leveren.

  1. Doelgroep

Bijna iedereen draagt wel eens een T-shirt. Om succesvol te zijn moet je een doelgroep kiezen. Een doelgroep als ‘mensen die van grappige teksten houden’ is niet goed genoeg. Je kunt je shirts een stuk gerichter verkopen als je een klein publiek kiest. Het shirt dat je hieronder ziet scoort ongetwijfeld goed bij mensen die geluidsman zijn.

Als je je doelgroep kiest, is het belangrijk dat je weet wat je doelgroep leuk vindt. Je kunt zelf over ieder onderwerp wel iets leuks bedenken. Maar is jouw ontwerp of tekst origineel? Past het bij de doelgroep? Als je zelf niet bekend bent met het onderwerp, kun je onderzoek doen op fora of social media.

  1. Ontwerp

De volgende stap is het ontwerpen van je shirt(s). Als je niet de juiste software of ontwerpervaring hebt, kun je het ontwerpen ook uitbesteden aan iemand anders, bijvoorbeeld via Fiverr. Zorg in ieder geval voor een bestand met een transparante achtergrond en de juiste resolutie (300 DPI of meer).

De meeste T-shirt ontwerpen zijn relatief eenvoudig. Binnen enkele seconden moet je kunnen zien wat de bedoeling is. Houdt er bij je ontwerp rekening mee dat je niet zomaar beeldmerken van anderen kunt gebruiken. Ook het opnemen van een citaat op een t-shirt mag niet altijd. Je kunt natuurlijk wel een eigen beeldmerk aanbrengen op je T-shirts, zodat je shirts herkenbaar zijn.

  1. Kwaliteit

Je wilt graag dat je klanten vaker T-shirts bij je bestellen. Het is dan belangrijk dat je T-shirts levert van goede kwaliteit. Tegelijkertijd moeten je T-shirts daardoor niet te duur worden. Je moet wel winst kunnen maken.

Bij de meeste bedrijven die T-shirts drukken, heb je keuze uit T-shirts met verschillende materialen en pasvormen. Het is belangrijk dat je shirt van goede kwaliteit is, omdat je klanten anders niet bij je terug komen.

Let er bij de keuze voor een basis T-shirt ook op dat deze past bij de momenten waarop het shirt gedragen wordt. Verkoop je shirts over tennis, dan zal je shirt veel gedragen worden op de tennisbaan. Kies dus een soort stof die prettig zit als je beweegt. Lees hier meer over de verschillende soorten materialen voor je shirts.

Daarnaast heb je de keuze uit verschillende methoden om de shirts te drukken. Bij grotere oplages is een zeefdruk vaak de beste keuze. Bij kleinere oplages en print-on-demand wordt vaak voor transferdruk gekozen. Digitale printmethodes zijn heel goed geschikt voor gedetailleerde ontwerpen, maar weer minder geschikt voor grote oplages.

  1. Voorraad

De tijd is rijp om te denken aan de manier waarop je je bedrijf wilt organiseren. Kies je ervoor om een voorraad aan te houden, dan neem je het risico dat je met onverkochte shirts blijft zitten. Daar staat tegenover dat je lagere kosten per product hebt en dus een hogere marge overhoudt. Als je een vooraadje hebt, kun je ook makkelijker shirts verkopen via andere kanalen. Je kunt een stapeltje meenemen naar een beurs of een bijeenkomst van een vereniging.

Je kunt er ook voor kiezen om alle bestellingen on-demand te laten printen. Je neemt dan genoegen met een wat lagere marge, maar je loopt ook weinig risico. Een print-on-demand oplossing is ideaal als je van tevoren niet in kunt schatten of je shirts een succes worden. Als je gepersonaliseerde shirts verkoopt, bijvoorbeeld met iemands naam erop, dan ontkom je er niet aan om deze on-demand te laten drukken.

Sommige on-demand-printing partijen verzorgen ook de verzending van de T-shirts naar de klant. Dit scheelt je een hoop werk omdat je de shirts niet zelf naar het postkantoor hoeft te brengen.

De vraag of je een voorraad aanhoudt of niet, is een vraag die veel te maken heeft met jouw stijl als ondernemer. Print-on-demand is erg populair omdat je om deze manier weinig risico loopt. Je business draait altijd door. Dit betekent dat je je T-shirt webwinkel makkelijk kunt runnen naast een vaste baan. Als je liever de touwtjes wat strakker in handen houdt, dan kun je altijd meer zelf doen.

Webwinkel openen

Als je deze stappen hebt doorlopen, dan kun je testen of er vraag is naar jouw shirts. De simpelste manier om dit te doen is door een online winkel te openen, bijvoorbeeld via Shopify. Via dit soort online oplossingen kun je eenvoudig een koppeling maken met de systemen van een on-demand-printing aanbieder. Als later blijkt dat er veel vraag is naar je t-shirts, dan kun je altijd nog een voorraad aan gaan leggen of zelf een printer kopen.

Ondertussen is het uiteraard zaak om aan je bedrijf te werken. Dit kun je doen door te zorgen dat je T-shirts beter worden. Verzamel feedback van klanten of vraag op social media wat mensen van je ontwerp vinden. Als je eenmaal wat meer shirts hebt verkocht, dan weet je welke shirts aanslaan en welke niet. Je kunt de populairste ontwerpen dan ook eenvoudig laten drukken op mokken of tassen.

Verlies ook niet de marketing uit het oog. Omdat jij heel gericht een doelgroep hebt gekozen, weet jij waar je deze mensen kunt vinden. Je kunt daarnaast heel gericht adverteren via social media als Facebook. En dan komt vanzelf glorieuze moment: je komt een keer iemand tegen in de stad die een van jouw shirts draagt.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen