De grens over met je webshop: cross border marketing

Foto: via 050media

Heb je een webshop en heb je de ambitie om verder te groeien dan alleen binnen de Nederlandse grenzen? Dan is het tijd om aan de internationale weg te timmeren. Er zijn talloze opties om dit te doen. Met de juiste expertise kun je het ver schoppen, maar wees je bewust van de culturele verschillen. Deze verschillen zitten niet alleen in de voorkeuren van de klant, maar in de manier waarop de online marketing werkt bijvoorbeeld. Hoe jij met jouw webshop over de grens kunt groeien lees je in dit artikel.

Een goede webshop als basis

Wanneer je de grens over wil met jouw bedrijf, is het belangrijk dat je een goede webshop hebt. Hij moet niet alleen goed werken, maar er ook aantrekkelijk uitzien en gemakkelijk te gebruiken zijn voor je nieuwe potentiële klanten. Dit betekent dat je navigatie bijvoorbeeld duidelijk moet zijn, dat de producten goed te vinden zijn en dat het design aansluit bij wat jij wilt uitstralen. Maar ook de betalingsprocessen moeten goed werken.

Er zijn talloze platformen die deze stappen makkelijker maken. Heb je bijvoorbeeld al eens gehoord van Shopify? Dit is een Software as a Service (SaaS) platform waar je een webshop op kunt bouwen. Op Shopify kun je een basis webshop maken, maar je kan ook een volledig op maat gemaakte shopify webshop maken. Wil je een webshop die helemaal aansluit bij jouw bedrijf én bij de behoeften van jouw klanten, dan is het verstandig om een externe partij zoals 050media in te schakelen. Zij hebben alle kennis en kunde in huis om van jouw webshop een succes te maken. Van design tot functies, een webshop van top tot teen wordt voor jou klaargemaakt. Bovendien kunnen zij je ook verder helpen met de online vindbaarheid van jouw bedrijf met behulp van SEA, SEO en Social media marketing.

Kennis van je doelgroep

Dat Duitsers en Nederlanders verschillen van elkaar weten we allemaal. Maar dit is een belangrijk aspect om mee te nemen als je bijvoorbeeld met je webshop naar Duitsland wilt. Want ook het koopgedrag van Duitsers verschilt behoorlijk met dat van Nederlanders. Bijvoorbeeld de manier van betalen. Hoe wij Nederlanders veel via iDeal betalen, betalen Duitsers veel via bijvoorbeeld achteraf betalingen of met hun creditcard.

Het is van belang om goed te weten wie je doelgroep is. Zodra je weet dat je bijvoorbeeld met je webshop naar Duitsland wilt, moet je beginnen met het onderzoeken van de markt. Waar liggen de behoeften van de klant. Duitse klanten vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat de webshop vertrouwen uitstraalt. Dit kun je bereiken door alles in correct Duits te vertalen. Maar ook de producten spelen een grote rol. Welke producten ga je aanbieden op de internationale markt en waarom?

Schakel hulp in van professionals in Cross-border marketing

Met je webshop de grens over kan een grote stap zijn. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden en bijvoorbeeld trends die je moet volgen. Dit is een leuke uitdaging, maar kan zich ook al snel opstapelen tot een grote berg stress. Zonde, want over de grens is veel te behalen. Bedenk bijvoorbeeld maar eens dat Duitsland ruim 83 miljoen inwoners heeft, een veel grotere markt dan Nederland dus.

Wil je een succes maken van je webshop in andere landen? Schakel dan de hulp in van professionals. Zij hebben alle kennis en kunde al in huis en kunnen dit makkelijk vertalen naar jouw website. Wanneer je ervoor wilt zorgen dat alles op de webshop goed staat, van design tot SEO, kijk dan eens naar de diensten van een fullservice online marketing bureau zoals 050media. Zij kunnen je helpen met zowel de Shopify webshop, als de Cross-border marketing.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Cookieinstellingen