Nog één dag: vanaf zaterdag begint de lange periode van werkzaamheden aan het spoor, Operatie Groningen Spoorzone. Gedurende 64 dagen is er geen of beperkt treinverkeer mogelijk van, naar en via Groningen Hoofdstation.
Tijdens deze perioden rijden vervangende bussen in plaats van treinen. De werkzaamheden bestaan uit verschillende fases.
In de eerste fase, dit weekend op 10 en 11 mei, rijden er helemaal geen treinen van en naar station Groningen. In plaats daarvan rijden er treinvervangende bussen.
Vanaf maandag 12 mei gaat fase 2 van start. Er rijden dan weer treinen van en naar Roodeschool en de Eemshaven, Delfzijl en Zuidhorn. Tussen station Groningen en station Groningen Europapark rijden geen treinen. Deze fase duurt tot en met 13 juni. Een uitzondering is het weekend van zaterdag 17 mei en zondag 18 mei: dan rijden de treinen ook niet tussen Europapark en Assen.
Operatie Groningen Spoorzone heeft ook gevolgen voor fietsers en auto’s. Zo zijn de fietsroutes langs het Professor H.C. Van Hallpad (achter P+R Hoofdstation) en Onderdoor (achter het busstation) dicht. Voor automobilisten is de Stationsweg dicht.
Het grootste deel van deze periode rijdt de NS tot aan Groningen Europapark. Voor de treinvrije periode heeft NS 300 extra OV-fietsen geplaatst op station Groningen Europapark. Normaal moeten OV-fietsen teruggebracht worden naar het station waar ze gehuurd zijn, maar tijdens de werkzaamheden in Groningen kunnen ze volgens NS zonder extra kosten ingeleverd worden op het Hoofdstation of Europapark.
Groningen krijgt een vernieuwd Hoofdstation. Vanaf zondag 13 juli maak je gebruik van een groot gedeelte van dit nieuwe station Groningen. Dit is onderdeel van het project Groningen Spoorzone.