Werkzaamheden hoofdstation Groningen op schema; bijna 300 mensen werken tegelijk

10 jun , 14:25 Nieuws
20250606 170658
Jan Buurma

Bij het Hoofdstation in Groningen is al veel gebeurd. Zo ligt de nieuwe betonnen busonderdoorgang op plek en ligt er al nieuw spoor.

In minder dan een uur lag de 1900 ton zware tunnel op zijn plek. Volgens Groningen Bereikbaar liggen de werkzaamheden strak op schema. Op veel onderdelen wordt tegelijk gewerkt, zoals het spoor, de tunnel en de perrons.

De komende week gaan de werkzaamheden verder. Bijna 300 mensen werken tegelijk. Zo wordt steengruis (ballast) onder het spoor gelegd, dat zorgt ervoor dat de rails stevig en veilig blijven liggen. Ook worden oude damwanden weggehaald. Ook wordt tegelijkertijd gewerkt aan perronkappen, perrons, rails, de bustunnel, het reizigersplein, de reizigerspassage en winkels.

Ook beginnen de komende week de werkzaamheden aan de westkant om de doorkoppeling mogelijk te maken. Groningen is nu nog een eindstation, maar na 13 juli niet meer, maar een station waar de treinen kunnen doorrijden.

De werkzaamheden bestaan uit vier hoofddoelen: De doorkoppeling, de busonderdoorgang en het busstation, de fietstunnel en de reizigerspassage. Twee van de vier doelen zijn in juli klaar. Aan de andere twee wordt komende maanden (busstation) en jaren (fietstunnel) verder gewerkt.

Tot en met 13 juni rijden er geen treinen tussen Groningen en Groningen Europapark, maar vervangende bussen. Bij station Europapark heeft de NS 300 extra OV-fietsen geplaatst.

Historie 

Het huidige station van Groningen was al de derde versie. De allereerste was een houten noodgebouw uit 1866. Dit was net buiten de stadsmuren geplaatst, vanwege een bouwverbod in het ‘schootsveld’ (gebied dat je kunt raken als je met een wapen schiet). In 1872 volgde een ‘echt’ stenen station. Dat tweede station stond op exact dezelfde plek waar ruim twintig jaar later het huidige, monumentale gebouw verrees.