Voorlopig komt er geen verder onderzoek naar de aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat werd woensdagavond bekend na een gesprek met het kabinet over de aanleg.
Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangegeven dat er voorlopig geen geld wordt vrijgemaakt voor verder onderzoek. De provinciebestuurders van Groningen, Drenthe en Friesland zijn teleurgesteld over de uitkomst van het gesprek.
Ondanks dat de spoorlijnen in het regeerakkoord en het hoofdlijnenakkoord van het kabinet zijn opgenomen, blijkt er momenteel onvoldoende geld beschikbaar te zijn. De kosten voor de aanleg van de Lelylijn, de nieuwe spoorlijn tussen de Randstad en Groningen, worden geschat op bijna 14 miljard euro. Daarvan is slechts 3 miljard beschikbaar. De geschatte kosten voor de Nedersaksenlijn, die de bestaande spoorlijn tussen Groningen en Enschede moet aanvullen, zijn 1,7 miljard euro. Daarvan is 85 miljoen beschikbaar.
De noordelijke provincies geven de strijd niet op en blijven campagne voeren voor de spoorlijnen. Ze blijven in gesprek met het kabinet in aanloop naar het kamerdebat deze maand. Volgens René Paas, commissaris van de Koning in Groningen, kan het kabinet van de 75 procent-regel afwijken, die normaal gesproken nodig is voor verdere onderzoeken.
De noordelijke provincies blijven campagne voeren en in gesprek met de staatssecretaris in aanloop naar het kamerdebat. Volgens de Groningse commissaris van de koning René Paas hoeft het kabinet niet vast te houden aan de 75 procent norm. “Die 75 procent is een ambtelijke afspraak, daar kan het kabinet van afwijken”, zei Paas tegen RTV Drenthe. "Die norm is er om te voorkomen dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat helemaal volloopt met onderzoeken naar onhaalbare of niet kansrijke plannen. Daar vallen de Nedersaksenlijn en Lelylijn niet onder."
In een verklaring donderdag zegt Jansen: "Ik ga er positief verder aan werken". Het is niet bekend wanneer Jansen een concreet besluit neemt. Zijn woordvoerder wil niet zeggen dat de twee spoorlijnen tot die tijd in de ijskast staan. "Mensen zijn hard aan het werk om alle opties op een rij te zetten." Voor het eind van het jaar is er een nieuw overleg.
Jansen liet vorige maand in een debat blijken dat hij weinig ruimte ziet om van de norm van driekwart van de kosten af te wijken. "Dan staan er namelijk nog honderd projecten in de wachtrij die precies hetzelfde willen."