De grootschalige verbouwing van de Groningse Spoorzone is in volle gang. Sinds de start op 10 mei is er al veel werk verzet.
De werkzaamheden verlopen soepel tot nu toe, meldt Groningen Bereikbaar. Op sommige punten lopen de werkzaamheden zelfs iets voor op de planning.
Zo zijn in de afgelopen week de oude perrons grotendeels verdwenen en de bouw van nieuwe perrons is gestart. Er zijn damwanden geplaatst als voorbereiding op de nieuwe busonderdoorgang. Verder zijn de bovenleiding, rails, ballast en technische spullen weggehaald. Daarvan wordt een deel hergebruikt. Ook is er een nieuwe pompput gemaakt om regenwater beter weg te krijgen.
Komende week staat de sloop van de Blauwe Brug centraal. Van 23 tot en met 25 mei wordt de brug met een enorme kraan verwijderd. Dat werk gaat dag en nacht door. Deze werkzaamheden zijn live te volgen via een webcam op verzoek van vele Groningers. Ook is er een webcam geplaatst vanaf het westen naar het oosten met een overzicht van het hele stationsgebied.
Tegelijk worden er damwanden geplaatst en grondwerk uitgevoerd voor de toekomstige spoorbaan tussen het Herewegviaduct en de Esperantotunnel. Ook de perronbouw en aanpassing aan de overkappingen gaan door. Ook wordt een installatie van duurzame voorzieningen, zoals warmte- en koudeopslag, gaan onverminderd door.
Tot 13 juni rijden er geen treinen tussen Groningen en Europapark. Vervangend busvervoer is beschikbaar en lijn 2 krijgt vanaf 24 mei in het weekend extra bussen. Groningen blijft volgens Groningen Bereikbaar goed toegankelijk, met aangepaste verkeersmaatregelen waar nodig.
In 12 dagen tijd is er al 33.000 uur gewerkt, meer dan 3,5 km spoor verwijderd en 10.000 m² perronverharding afgevoerd.
Dossier: Operatie Groningen Spoorzone