Vandaag, zondag 14 mei is het Moederdag. Elke tweede zondag in mei begint voor veel moeders met een ontbijtje op bed of een andere verrassing.
Moederdag is de laatste jaren vooral een commerciële dag geworden met reclames voor 'perfecte moederdagcadeaus', maar het doel je moeder eens lekker in het zonnetje te zetten en te vertellen hoe blij je met haar bent, blijft altijd bestaan.
Bloemisten en tuincentra beleefden topdrukte rond deze feestdag. Zowel digitaal als fysiek werden veel bloemen omgezet in de afgelopen dag, bleek uit een rondgang door de redactie..
Een symbolisch cadeau, zoals een lange wandeling, er op uitgaan of een film samen kijken is een nieuwere trend van de afgelopen jaren gebleken.
Moederdag wordt sinds 1908 elk jaar gevierd. De reclames voor cadeautjes als parfum, bloemen of chocolaatjes vliegen je om de oren. Niet iedereen zit hierop te wachten en daarom komen steeds meer bedrijven met een afmeldknop voor de Moederdag-reclame. Gezinnen komen voor in alle vormen, zoals gezinnen met twee moeders, twee vaders, bonusmoeders, of een-ouder gezinnen. Het ’traditionele’ gezin is niet meer de maatstaf. Daardoor kan niet iedereen zich vinden in het concept Moederdag. Vrouwen storen zich bijvoorbeeld aan de reclame omdat ze geen kinderen hebben of kunnen krijgen. Ook vrouwen van wie hun eigen moeder overleden is, vinden het pijnlijk.
Verschillende bedrijven kwamen sinds vorig jaar met een afmeldknop voor Moederdag-reclame,waaronder cosmeticabedrijf The Body Shop en beautybedrijf Rituals en Topbloemen. Het is een stap voor het bedrijf. Het is een breuk met de allesoverheersende norm van het ‘klassieke’ gezin. Ook hebben inmiddels zo’n afmeldknop.
In elk geval wordt het zondag wel fraai lenteweer. Wij wensen iedereen een fijne zonnige (moeder)dag.