Het aantal fietsongevallen neemt toe. Hoewel het aantal incidenten in elke provincie stijgt, vond de minst sterke stijging plaats in de provincie Groningen.
Het nieuwe schooljaar is begonnen. Dat betekent extra goed opletten in het verkeer, want ook in de provincie Groningen gaat het toch regelmatig mis. Vorig jaar vonden er 606 fietsongevallen plaats, zo blijkt uit het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer op basis van data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars. Vooral de gemeenten Groningen en Eemsdelta zijn de gevaarlijkste gemeenten van Groningen om op de fiets te stappen.
De zomervakantie is voorbij en veel kinderen pakken weer de fiets naar school. Dat maakt de Groningse wegen drukker en vraagt om extra alertheid. In de provincie waren er vorig jaar 10,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Uitschieter is de gemeente Groningen. Met jaarlijks 16,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners is dit de minst fietsveilige gemeente van heel de provincie.
1. Groningen: 16,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners;
2. Eemsdelta: 6,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners;
3. Oldambt: 6,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners;
4. Westerkwartier: 6,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners;
5. Midden-Groningen: 6,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners;
In de provincie Groningen werden vorig jaar 606 fietsongevallen geregistreerd, slechts 3 meer dan in 2023. Daarmee bleef het totaal vrijwel gelijk (+0,5%), goed nieuws vergeleken met de landelijke stijging van 6,3%.Ter vergelijking: in buurprovincie Drenthe nam het aantal incidenten zelfs met 22,4% toe.
Wel zijn er binnen Groningen verschillen per gemeente. Zo was er vorig jaar in Eemsdelta (+13) en Westerkwartier (+12) juist een sterke stijging van het aantal fietsongevallen, terwijl in onder andere Veendam (-8) juist een afname werd gemeld. In de meeste Groningse gemeenten bleef het aantal incidenten min of meer stabiel ten opzichte van 2023.
Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. In Groningen is dat het geval bij 55% van de incidenten. Dit aantal ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde van 57,1%.
Hoewel het aantal incidenten in elke provincie stijgt, springt vooral Drenthe eruit: hier gaat het zelfs om een toename van 22,4% in één jaar tijd. Ook in Flevoland (+19,2%) en Zeeland (+15,5%) gaat het veel vaker mis.