De provincie trekt minder geld uit voor evenementen de komende periode dan in voorgaande jaren. In totaal trekt de provincie jaarlijks ruim 3,5 ton uit voor evenementen.
Alleen bepaalde jaarlijks terugkerende evenementen worden nog gesubsidieerd, die aansluiten bij de toeristische promotie- en marketing strategie van Marketing Groningen . Hiervoor trekt de provincie 2 ton uit. Voor sportevenementen is geen plek meer.
De marketingstrategie van Marketing Groningen richt zich op zeven redenen
om de provincie Groningen te bezoeken. Het gaat hierbij om de stad Groningen, het Lauwersmeer, de Wadden, Bourtange en de borgen, kerken en wierden.
Na advies van Marketing Groningen heeft de provincie de volgende jaarlijks terugkerende evenementen geselecteerd, die aansluiten bij deze strategie:
Deze evenementen kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage voor een periode van twee jaar indien ze voor 1 maart 2016 een projectplan bij de provincie indienen, kunnen zij in aanmerking komen voor een bijdrage voor een periode van twee jaar.
Het 'Budget Evenementen' is met ingang van 2016 niet langer een open subsidieregeling, waar iedereen een aanvraag voor kan indienen.
Voor eenmalige grote evenementen is er een incidenteel budget van jaarlijks 154.000 euro. Om hiervoor in aanmerking te komen geldt als voorwaarde dat het evenement minimaal 50.000 bezoekers trekt en landelijke uitstraling heeft.