De gemeente Groningen voert sinds kort de campagne “Ongesteld zijn. Duurzaam doen.” Het doel van deze campagne is om onder inwoners de keuze voor duurzame menstruatieproducten toegankelijker te maken. De campagne is een succes en daarom wil de gemeenteraadsfractie van GroenLinks het bereik vergroten.
Een onderdeel van de campagne is dat er vijfhonderd coupons worden vergeven om gratis duurzame menstruatieproducten te proberen, zoals een menstruatiecup of wasbaar maandverband. De campagne moet de hoeveelheid afval die we in Groningen produceren verminderen. “De campagne is een mooie manier om te laten zien dat je door iemands keuze te vergroten ook afval kan verminderen,” vindt raadslid Tim van de Vendel (GroenLinks).
Ondertussen krijgt GroenLinks veel vragen van inwoners die achter het net vissen. De coupons waren namelijk al snel op. De fractie vindt het zonde dat veel inwoners geen gebruik kunnen maken van het aanbod terwijl de campagne wel doorloopt. Daarom wil de fractie dat er meer coupons beschikbaar gesteld worden.
“Ik ben blij om te zien dat zoveel mensen een duurzaam alternatief willen proberen. Als een campagne zo succesvol verloopt is het zonde om er vroegtijdig een eind aan te breien,” stelt Van de Vendel.
Vandaag stelt GroenLinks tijdens het Politieke Vragenuur vragen aan de wethouder over de mogelijkheden om meer inwoners van dit aanbod te laten profiteren.