Bezoekers van het UMCG worden sinds dinsdag verwelkomt door een gastvrije robot, naast de gastvrouwen en -heren in de ontvangsthal. Robot Nova is een aanvulling op hun service en dienstverlening.
Patiënten en bezoekers die een afspraak in het UMCG hebben, kunnen aan Nova de weg vragen. De robot kan hen vervolgens de weg wijzen, met ze meerijden en hen begeleiden tot aan de deur van de poli of tot de ingang van de juiste lift. Ook kan de robot verwijzen naar de receptie of patiënten die slecht ter been zijn voor vervoer verwijzen naar één van de golfkarretjes.
De afgelopen maanden hebben projectleiders Marjolein Blaauw en Elmar Boelkens de komst van de welkomstrobot voorbereid. ‘Op dit moment hebben we nog voldoende gastheren en -vrouwen. Maar of dat in de toekomst nog steeds altijd zo is, dat weten we niet. We hebben overleg met hen gehad en zij waren positief om de inzet van deze robot te proberen. Het is nadrukkelijk een aanvulling op hen, zeer zeker geen vervanging.’
De robot kan ook nog niet alles wat een mens kan. Omdat deze robot nog geen AI heeft en niet zelflerend is, moet hij dus vooraf geprogrammeerd worden. Boelkens: ‘Alle locaties op de begane grond hebben we ingevoerd. Hij kan ook om de Fonteinpatio heenrijden bij grote evenementen en zal ook niet botsen met planten of andere voorbijgangers. We gaan de komende periode kijken wat hij verder nog kan én niet kan.’
Binnen het UMCG is men benieuwd hoe patiënten en bezoekers reageren op de robot. ‘De robot is bijna 1.60 meter hoog en dus nogal in het oog springend. Een groep bezoekers zal hem meteen willen uitproberen. Maar ik kan me voorstellen dat anderen liever aan een gastheer- of vrouw hun vraag willen stellen. Daar gaan we de komende tijd achter komen’, aldus Boelkens.
Nova is eerst een jaar beschikbaar. Afhankelijk van de reacties zal worden besloten om de welkomstrobot wel of niet te houden.