Flitspalen Emmaviaduct Groningen opnieuw grootverdieners

09 nov 2022, 14:25 Nieuws
flitspalen emmaviaduct
De flitspalen op het Emmaviaduct waren in de maanden mei tot en met augustus opnieuw de meest verdienende flitspalen. Ruim 6.600 bestuurders werden hier geflitst voor te hard rijden. Dat blijkt uit het viermaandelijkse overzicht van het Rijk.
In de stad kregen bij de Europweg, de Siersteenlaan, de Pleiadenlaan, de Friesestraatweg en het Damsterdiep ruim 2.250 verkeersdeelnemers een bekeuring na geflitst te zijn. Daarbij ging het om 676 keer door rood licht rijden en bijna 1.600 bestuurders reden te hard.
In totaal gingen in de provincie Groningen 17.291 Groningers op de bon bij een vaste flitspaal in de provincie. Hierbij ging het ruim 16.000 keer om een snelheidsovertreding en 795 bekeuringen voor door rood rijden.
In heel Nederland werden in die periode bijna drie miljoen verkeersdeelnemers op de bon geslingerd.

Trajectcontroles

De meeste verkeersboetes worden opgelegd voor te hard rijden: landelijk 2.370.783 in het tweede tertiaal (van mei tot en met augustus) van 2022, tegen 2.514.616 in dezelfde periode een jaar eerder. Het merendeel van deze verkeersovertredingen wordt geconstateerd met digitale handhavingsmiddelen op kenteken.
Bij de trajectcontroles is een daling te zien van 849.545 vorig jaar naar 786.637 dit jaar. Dat is vooral te danken aan de trajectcontrolesystemen op N-wegen die sinds 2020 en 2021 actief zijn. Nu deze er een tijdje staan, houden bestuurders zich beter aan de maximumsnelheid. Maar ook zijn op bepaalde wegen de trajectcontroles minder beschikbaar geweest vanwege onderhoudswerkzaamheden.

Telefoons

In het tweede tertiaal van dit jaar is bijna een derde meer overtredingen geconstateerd voor telefoongebruik. Werd vorig jaar bij 47.438 bestuurders gezien dat een mobiele telefoon werd vastgehouden, daar was dat dit jaar bij 66.150 mensen. Bijna een derde van dat aantal betreft fietsers (21.029). De politie zet door het hele land zogenaamde MonoCams in waarmee gecontroleerd wordt op het vasthouden van een mobiel apparaat achter het stuur.