Elanor Kamans is vorige week woensdag geïnstalleerd als nieuwe lector bij het Centrum voor Talent en Leren van de Hanzehogeschool in Groningen. Dat meldt de Hanzehogeschool.
Volgens Elanor Kamans dient talentontwikkeling in het hoger onderwijs twee doelen. Allereerst is het belangrijk dat studenten ontdekken waar hun passie en talent ligt: 'wie zijn ze, wat zijn hun sterke punten en wat drijft hen?' Het andere doel van talentontwikkeling is het vinden van purpose in de samenleving. 'Hoe leveren studenten een bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen en welke rol nemen zij in?'
Kamans doet samen met haar collega's ook onderzoek naar voorwaarden voor talentontwikkeling. Een gemeenschap moet bijvoorbeeld veilig en inclusief zijn voor iedereen, ongeacht achtergrond of vooropleiding. Een plek waar mensen een ‘gevoel van verbondenheid’ ervaren.
Belangrijke onderwerpen in het onderzoek van het lectoraat zijn dan ook inclusiviteit, studentenwelzijn en de kansengelijkheid - de laatste twee actueel in het huidige politieke debat over hoger onderwijs met (economische) factoren als langstudeerboete, eventuele drempels voor studenten uit gezinnen met lagere inkomens en eerstegeneratiestudenten, de last van de studieschuld, bijbaantjes, hoge huren, inflatie maar ook mentaal welzijn onder studenten.
Kamans promoveerde in 2010 in de sociale psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2014 werkt Kamans bij de Hanze als senior onderzoeker bij het lectoraat Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs en Samenleving en als docent bij de opleiding Toegepaste Psychologie.