Het Centrum Beeldende Kunst Groningen heet sinds maandag Kunstpunt Groningen. Met een nieuwe naam wil het Kunstpunt een 'frisse koers gericht op verbinding' uitstralen.
Met de frisse uitstraling en een nieuwe website laat Kunstpunt de nieuwe weg zien die het is ingeslagen.
De naamswijziging komt voort uit de verzelfstandiging in 2019 en de nieuwe ambities voor de komende jaren.
Kunstpunt Groningen heeft alle losse merken die het CBK Groningen voorheen had (CBK, Kunstuitleen, Kunstspot, Staat in Groningen en Kunst & Stad), samengebracht in een nieuw, allesomvattend merk waar verschillende doelgroepen elkaar kunnen ontmoeten.
Nieuwe website
zijn video’s, blogs, informatie over kunst lenen, kunst op straat, kunst op school en Groninger kunstenaars in zowel het Nederlands als het Engels te vinden.
Op de site staan kunstroutes en een kunstagenda waarin beeldende kunstinstellingen hun activiteiten tonen. Kunstenaars kunnen op de site terecht voor open calls, nieuws en om een portfolio van hun werk aan te maken.
“Ons doel is te laten zien dat Groningen dé beeldende kunststad van Noord-Nederland is en hier aan te blijven bouwen. Dat doen we door zelf nieuwe kunst in de openbare ruimte te ontwikkelen, maar ook door de beeldende kunstsector te faciliteren en zichtbaar te maken,” vertelt directeur Paula Lambeck.
Kunstpunt koppelt initiatieven en kansen maar richt zich ook op Noordelijke kunstenaars, die met workshops en opdrachten hun beroepspraktijk kunnen stimuleren.
Naast het ontwikkelen en beheer van Kunst op Straat en de Kunstuitleen, staat ook de knooppuntfunctie centraal.
“Kunst geeft Groningen kleur, wij willen dat aan iedereen laten zien. Als knooppunt verbinden we daarom kunst, kunstenaars, publiek, scholen, instellingen en bedrijven met elkaar. Zo bouwen we samen aan kunststad Groningen", aldus directeur Paula Lambeck.