Ombudsman onderzoekt verdwijnen blauwe envelop

Foto: CC BY-SA 2.0/ Flickr/ Creative Commons/ Mystic_Mabel

De Nationale ombudsman begint een onderzoek naar aanleiding van klachten over het verdwijnen van de papieren brief van de Belastingdienst.

Veel mensen maken zich zorgen over de plannen om alle communicatie met de fiscus te digitaliseren.

Het onderzoek richt zich vooral op de vraag of de Belastingdienst voldaan heeft aan wat mensen redelijkerwijs mogen verwachten bij het invoeren van verplicht elektronisch berichtenverkeer. Dat  meldt de organisatie Nationale ombudsman woensdag.

De ombudsman heeft ruim vierhonderd klachten gekregen over het verdwijnen van de blauwe envelop sinds half november.

Afgelopen week kwam verantwoordelijk staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën mensen tegemoet, die geen computer of internet hebben, digibeet zijn of niemand kennen die kan helpen. Deze mensen kunnen toch een papieren brief van de Belastingdienst krijgen.

De Belastingdienst zegt dat zij het onderzoek van de ombudsman met vertrouwen tegemoet ziet. De dienst hoopt dat het onderzoek bijdraagt aan “een nog betere” dienstverlening.

De Belastingdienst ziet de digitalisering als eerste stap in de verbetering van de dienstverlening naar belastingplichtigen en personen die recht hebben op toeslagen. Volgens de dienst moet de digitalisering de “complexe stroom” aan blauwe brieven, die de belastingbetaler jaarlijks ontvangt, vervangen.

Voor deze modernisering is vijf tot zeven jaar uitgetrokken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen