D66: Fietsverbod binnenstad is strijdig met fietsstrategie

Foto: De Redactie

D66 Groningen heeft grote vraagtekens bij het fietsparkeerverbod voor de oostelijke binnenstad. “De vorige maand koos de raad voor fietsparkeren op maat en nu komt het college daar al op terug met een totaalverbod voor de oostelijke binnenstad”. Dat vinden we erg vreemd,” zegt raadslid Tom Rustebiel.

In september koos de gemeenteraad voor een fietsparkeerbeleid met verschil tussen kort, middellang en lang parkeren. Kort parkeren mag volgens de fietsstrategie op straat, middellang in speciale vakken en lang parkeren zou plaats moeten hebben in garages.

Rustebiel: “Prima afspraken en wat ons betreft is er geen reden om in een groot deel van de binnenstad in één keer alle geparkeerde fietsen te verbieden. Waarom verwijzen we niet alleen het langparkeren naar de Forum-garage? Bovendien zijn mensen die slecht ter been zijn afhankelijk van hun (speciale) fiets om dichtbij de bestemming te komen straks de dupe. Dat vinden we vreemd, want bij autoparkeren denken we daar wel om met speciale parkeerplekken.”

Fietsparkeerverbod beperken tot Nieuwe Markt

Daarom stelt de D66 fractie voor om het fietsparkeerverbod eerst te beperken tot de Nieuwe Markt en het langparkeren in het gebied te verwijzen naar de Forum-garage.

Rustebiel: “Ook wij zien natuurlijk dat Groningen een fietsparkeerprobleem heeft, dus er zijn maatregelen nodig. En als de voorzieningen op peil zijn kunnen we best kiezen voor gebiedsgerichte verboden. Maar het is vreemd om breed gedrage afspraken van een maand oud al naar de prullenbak te verwijzen.”

(Bron: ingezonden bericht)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen