Station Europapark krijgt extra spoor en nieuw perron

Foto: De Redactie

Station Europapark krijgt een extra spoor en een nieuw perron. De werkzaamheden beginnen maandag 26 augustus en duren naar verwachting tot mei 2020.

De voorbereidingen hiervoor werden tijdens de zomervakantie en de treinvrije periode begin augustus getroffen.

De werkzaamheden bestaan uit het aanleggen van een extra spoor. Tussen het Hoofdstation en de plek van het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren liggen nu drie sporen. Daar komt een spoor bij omdat er meer treinen gaan rijden.

Aan het nieuwe spoor wordt ook een nieuw perron gemaakt naast het huidige station, zodat de treinen daar kunnen stoppen. het nieuwe perron krijgt een overkapping, net zoals de bestaande perrons. Het nieuwe perron komt aan de kant van de Helperzoom en wordt toegankelijk via een trap en een lift.

Het eerste perron op station Groningen Europapark wordt 30 meter langer gemaakt. In de toekomst gaan hier langere treinen rijden. De werkzaamheden aan station Groningen Europapark vinden grotendeels overdag en doordeweeks plaats

Gewijzigde situatie fietsers en voetgangers

Tijdens de (voorbereidende) werkzaamheden is de situatie in het tunneltje onder de sporen door iets gewijzigd. Fietsers en voetgangers kunnen er wel langs, maar de doorgang is versmald. Er is een fietsstrook aangegeven in twee richtingen en een voetgangersstrook aan beide kanten.

Bij de start van het nieuwe schooljaar, vanaf maandag 26 augustus, wordt in de gaten gehouden hoe de situatie voor fietsers en voetgangers verloopt.

In de zomer van 2020 zijn het nieuwe opstelterrein De Vork en het verbouwde station Groningen Europapark klaar voor gebruik. Hierna kan het werk bij het Hoofdstation beginnen.

Voor meer informatie: Groningen Spoorzone.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen