Voorlopig ontwerp verbouwing station Groningen gepresenteerd

Het voorlopige door Koen van Velsen architecten gemaakte ontwerp van het station in Groningen is maandag gepresenteerd. Strukton Civiel is het bedrijf dat is aangewezen als voorkeursaanbieder voor de grote vernieuwingen en aanpassingen op en rond station Groningen.

Daarmee is ook voor een groot deel bekend hoe het station en de omgeving er na de verbouwing uit zien.

Het gemaakte ontwerp gaat uit van duurzame, robuuste en herbruikbare materialen. Ook bomen en groen krijgen een prominente plek. De monumentale kappen en het seinhuis blijven behouden en worden weer belangrijk. De nieuwe perronkappen zijn geïnspireerd op de bestaande en kunst krijgt een belangrijke plek in de voetgangerspassage. Oud en nieuw vormen in dit ontwerp een samenhangend geheel.

Aanpassingen station Groningen

In het plan zijn onder andere een groter busstation, meer en langere treinperrons, 8.000 fietsparkeerplekken, een fietstunnel en een brede voetgangerspassage die de noord- en zuidkant van de stad verbinden en het doortrekken van de sporen opgenomen. Doel van de aanpassingen is dat reizigers in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming kunnen bereiken.

Sporen en perrons op station Groningen kijkend in de richting Herewegviaduct – © Koen van Velsen architecten – Beauty & the Bit
Voetgangerspassage met opgang naar een van de treinperrons. © Koen van Velsen architecten en Beauty & the Bit
De in- en uitgang van de fietsenstalling richting de fietstunnel en voetgangerspassage. © Koen van Velsen architecten en Beauty & the Bit
De ondergrondse fietsenstalling. © Koen van Velsen architecten en Beauty & the Bit

 

Ontwerp

Het team van Strukton Civiel bestaat onder meer uit Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, TAK restauratie architecten en kunstenaar Gabriel Lester. Hun inschrijving scoorde naast prijs het beste op criteria als ontwerp, duurzaamheid, beperking van overlast en aansluiting op monumentale onderdelen van het station.

Het ontwerp van Koen van Velsen architecten neemt als uitgangspunt dat Groningen al beschikt over een prachtig stationsgebouw en haalt hier inspiratie uit.

Wethouder Roeland van der Schaaf van de gemeente Groningen is enthousiast: “Ons prachtige Hoofdstation wordt straks nog mooier en functioneler. Zo kunnen de zuidelijke inwoners van stad Groningen straks zo onder het station door de binnenstad bereiken en krijgt het station een volwaardige zuidelijke entree. Bovendien krijgt ons monumentale seinhuis een prominente plek en is er straks weer volop ruimte voor fietsen, helemaal passend bij Groningen als fietsstad.”

De bedoeling is dat de werkzaamheden bij het station in 2020 starten. De komende maanden wordt het aanbiedingsontwerp verder in detail uitgewerkt. De uiteindelijke gunning is naar verwachting eind oktober. Dan is duidelijk of Strukton Civiel als voorkeursaanbieder de opdracht definitief krijgt.

Door de groei van de economie en de daarmee samenhangende toenemende vraag in de bouw is, is er in totaal 26 miljoen extra budget nodig om alle projectonderdelen van Groningen Spoorzone in uitvoering te krijgen. De partijen zoeken de komende periode samen naar een oplossing om dit extra budget bij elkaar te krijgen.

Groningen Spoorzone

De aanpassingen van het Hoofdstation van Groningen vallen onder project Groningen Spoorzone, onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland.

Voor meer informatie: www.groningenspoorzone.nl.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen