Groningen staat in de top 5 steden met een sterk toeristisch imago. Dat blijkt uit het recent verschenen toeristische imago-onderzoek van NBTC-NIPO Research, meldt Marketing Groningen.
Het onderzoek toont dat 69 procent van de bezoekers van Groningen een positief beeld heeft van de stad en 26 procent een zeer positief beeld. Daarnaast scoort Groningen het hoogst op het gebied van moderne architectuur, het aanbod van theaters, bioscopen en kunstgaleries in vergelijking met 17 andere steden. Ook wordt het aanbod van hotels, AirBnB en B&B’s alsmede restaurants, cafés en bars als zeer aantrekkelijk bevonden.
Totaalbeeld toeristisch imago
In het onderzoek is gekeken naar 17 middelgrote steden en onderscheid gemaakt in sfeeraspecten en productenaspecten. Qua sfeeraspecten staat Groningen in de top 5 met veel te doen, bruisend, vriendelijk, gezellig, gastvrij, veilig, schoon en modern. Dit toont een algemeen goede toeristische aantrekkelijkheid.
Op productaspecten, de beoordeling van toeristisch-recreatieve voorzieningen, scoort Groningen nog beter. Zo voert Groningen de ranglijst aan bij het productaanbod theaters, schouwburgen en poppodia. Maar ook met kunstmusea, kunstgaleries, bioscopen, filmhuizen en nachtclubs staat Groningen op nummer 1.
Groningen pakt daarnaast de tweede plek met restaurants, cafés & bars alsmede met het aanbod van hotels, AirBnB en B&B’s. Dit laatste zie je ook terug in de verblijfsduur. Van de bezoekers blijven het liefst 43 procent een kort weekend of 42 procent een dag. Daarbij willen 58 procent van de mensen graag winkelen, 53 procent uit eten, 31 procent uitgaan of een kunstmuseum bezoeken.
Qua winkelaanbod scoort Groningen goed op groot winkelaanbod, gevarieerd winkelaanbod en kwalitatief hoogstaand winkelaanbod. De stad scoort iets minder op bereikbaarheid winkels waardoor Groningen met het overall winkelaanbod de top 5 sluit. Tenslotte combineert 31 procent van de mensen het bezoek aan de stad met een bezoek aan de omgeving, zoals de natuur of omliggende dorpen.
Kansen
Kansen liggen volgens het onderzoek op het gebied van food, design en beeldbepalende evenementen. Groningen heeft op dit gebied veel te bieden, maar draagt dit nog onvoldoende uit.
Den Bosch heeft volgens het onderzoek het beste toeristische imago. Vervolgens komen Nijmegen, Leiden, Haarlem en Groningen.
'Er gaat niets boven Groningen'
De positieve beoordelingen worden bevestigd door de NPS (Net Promoter Score) van 63 (gemiddeld 41) waarmee de mate van aanbeveling wordt gemeten. De positieve ervaringen worden dus ook aanbevolen en doorverteld. Verder valt op dat naast de bekende associaties, zoals de Martinitoren, studentenstad en gemoedelijk en gezellig, inmiddels ook 'Er gaat niets boven Groningen' voorkomt in de lijst van associaties. De slogan maakt steeds meer vanzelfsprekend deel uit van het imago van de stad.