Groningse kinderen willen graag uitvinder worden

Groningse kinderen willen liever uitvinder of vlogger worden dan dokter of politieagent.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de Stichting Kinderopvang Groningen (SKSG) heeft laten doen naar dromen en ambities van kinderen in de regio. Creatieve beroepen scoren hoog, blijkt uit het onderzoek, waarvan de resultaten donderdag zijn gepresenteerd tijdens SKSG Discovery Kids in de Kapteynborg van Rijksuniversiteit Groningen.

Driehonderd kinderen

Het onderzoek is de afgelopen maanden gedaan naar de toekomstdromen en ambities van ruim 300 kinderen uit de regio in de leeftijd 2 tot en met 12 jaar. Via groepsgesprekken, 1-op-1 interviews en online enquêtes konden kinderen de onderzoekers laten weten ‘wat ze later willen worden’ en ‘waarom’.

‘Het mooiste wat je kunt worden, is jezelf!’

Wat opvalt is dat kinderen al jong serieus nadenken over de vraag wat ze later willen worden. Zeker zo opmerkelijk is de stelligheid waarmee kinderen hun uitspraken doen, zelfs de allerjongste deelnemers van 2 tot 4 jaar wisten al heel goed wat ze wilden en lieten zich door anderen niet van de wijs brengen.

Enno van der Werff, directeur SKSG: “Bij SKSG zijn alle kinderen welkom. We zeggen bij SKSG al jaren ‘Het mooiste wat je kunt worden, is jezelf!’ Maar toen iemand me laatst vroeg waar de meer dan 6.000 SKSG kinderen van dromen en wat ze later willen worden, stond ik met mijn mond vol tanden. Dat is nu gelukkig wel anders.”

‘Uitvinder’ vaak genoemd

Kinderen in de groep van 4 tot en met 12 jaar zoeken hun voorbeelden nog vaak in hun directe omgeving en minder bij nationale of internationale beroemdheden. Dat ‘Gamers’, ‘Vloggers’ en ‘Computeren’ sterk tot hun verbeelding zouden spreken, verbaasde ons niet. Maar dat ‘uitvinder’ vaak werd genoemd en er zelfs een ‘weetjesverzamelaar’ op een lijstje zou staan, hadden we echt niet verwacht.

Geld verdienen en leuk werk beide belangrijk

‘31% geeft aan veel geld verdienen belangrijk te vinden, 32% vindt het belangrijk dat het werk leuk is’, zegt Eva van Leeuwen (YFK Marketing), coördinator van het onderzoek. ‘En dat is best verrassend als je weet dat we bij millennials, een generatie eerder, zien dat leuker werk vaak veel hoger scoort dan een hoog salaris’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen