Hallo MBO: Gezamenlijke voorlichtingscampagne mbo-scholen in Groningen en Noord-Drenthe

Foto: Onderwijsgroep Noord-Nederland

Bijna 6.000 vmbo-leerlingen in de provincie Groningen en de kop van Drenthe krijgen de komende weken Alfa-college, Drenthe College, Noorderpoort, Terra en ROC Menso Alting op bezoek.

Met de gezamenlijke campagne, Hallo MBO, helpen de mbo-scholen de leerlingen bij het maken van de juiste keuze voor een vervolgopleiding. De vierde editie van deze campagne start maandag 25 september.

Robert de Boer, tweedejaars student aan ROC Menso Alting, bevestigt het belang van een goede voorlichting over het kiezen van een vervolgopleiding na het vmbo.

“Twee jaar geleden stond ik voor de keuze welke opleiding ik moest gaan kiezen. Als klasgenoten onder elkaar doe je daar vaak lacherig over. Ik vond het dus heel goed dat ze van Hallo MBO langskwamen en ons even goed met de neus op de feiten drukten. Ik kreeg veel informatie en kon ook vragen stellen; daar heb ik het hele keuzetraject baat bij gehad!”

Initiatief van vijf noordelijke mbo-scholen

De voorlichting waar Robert op doelt is een initiatief van de vijf noordelijke mbo-scholen; zij willen de vmbo-leerlingen op meer persoonlijke en inhoudelijke wijze bereiken.

Dit doen ze door middel van een bezoek aan de vmbo-school, waar een presentatie wordt gegeven over het mbo en waarbij de leerlingen een tasje met informatie ontvangen, zoals opleidingsbrochures van de scholen en informatie over voorlichtingsmomenten.

De decaan of mentor op de vmbo-school kan met behulp van een lesbrief in een aantal lesuren met de informatie aan de slag. Hallo MBO is daarom ook samen met decanen en leerlingen ontwikkeld. Alles is erop gericht dat vmbo-leerlingen een bewuste en juiste keuze voor een vervolgopleiding maken.

Kim Bijvoet, decaan bij Terra VMBO, is erg enthousiast over de gekozen vorm: “Het bezoek van Hallo MBO is voor mijn leerlingen een goede start om ze te activeren en te prikkelen om het schooljaar te benutten om dé juiste vervolgopleiding te kiezen. Na het bezoek moeten ze zelf actie ondernemen en sfeer proeven op de verschillende mbo-scholen.”

De gezamenlijke aanpak van de mbo-scholen in deze voorlichtingscampagne is uniek voor Nederland.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen