112 App voor noodsituaties

Foto: Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst

Een noodsituatie kan sinds donderdag 7 mei ook gemeld worden via een speciale 112 App op de smartphone. Deze app organiseert eerste hulp bij een noodsituatie, totdat de officiële hulpdiensten arriveren.

Naast het bellen van 112 kan er een melding worden geappt via de gratis Nationale SOS ALARM ->112 App. Dat heeft de stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst donderdag 7 mei bekendgemaakt.

Aanrijtijden verkort
De locatie en de aard van de situatie is direct beschikbaar voor de meldkamercentrale. Hierdoor wordt de aanrijtijd van de officiële hulpdiensten zoals Politie, Brandweer en Ambulance en de cruciale wachttijden voor de slachtoffers verkort.

De app informeert tevens geregistreerde SOS ALARM hulpverleners in de buurt van de noodsituatie, zodat eerste hulp direct kan starten tijdens de aanrijtijden, tot de officiële hulpdiensten arriveren.

Ruim 30.000 hulpverleners, onder wie artsen, hebben zich aangemeld. De bedoeling is dat dit aantal de komende tijd wordt uitgebreid.
In Nederland kunnen hulpverleners zich inschrijven bij Het Nationale Register van Nederlanders met Hulpvaardigheden via helplevensredden.nl.

Verzameling bestaande apps
Naast alarmeren is de Nationale SOS ALARM ->112 App een verzameling van bestaande apps, waarmee eenvoudig toegang wordt verkregen tot waardevolle informatie, zoals onder ander Persoon Vermist.

Op de site www.helplevensredden.nl staat een overzicht van de functionaliteiten van de SOS ALARM App.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen