Nieuwe vorm van onderwijs leidt op voor de toekomst

Foto: Hanzehogeschool Groningen

Vandaag, vrijdag 12 mei sluit het onderzoeksproject ‘Futures Literacy Knowlabs in Higher Education’ af met een kennissessie over de toekomst van onderwijs. Dit project is het resultaat van de Comeniusbeurs die Loes Damhof, Docent van het Jaar 2016 heeft ontvangen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Welzijn.

De Comeniusbeurs heeft Loes Damhof ingezet door een samenwerking aan te gaan met UNESCO over het bovengenoemd onderzoeksproject. Grondlegger Riel Miller van UNESCO geeft vandaag een lezing over de werkwijze en de samenwerking met de Hanzehogeschool. Aan het einde van de middag neemt Feite Hofman, directeur Hoger Onderwijs en Studiefinanciering bij het ministerie van OCW de resultaten van het onderzoeksproject in ontvangst.

Futures Literacy

Met futures literacy wordt de toekomst gebruikt om het heden te innoveren. Tweeëntwintig studenten van verschillende masteropleidingen van de Hanzehogeschool Groningen worden opgeleid in een twee weken durende masterclass tot change agents, die futures literacy toe kunnen passen binnen hun eigen discipline. In deze nieuwe manier van onderwijs staan vaardigheden uit de 21ste eeuw voorop: studenten worden voorbereid op een onzekere toekomst, op banen die nu nog niet bestaan.

Futures Literacy Knowlab

In een Futures Literacy Knowlab wordt gewerkt in kleine, diverse groepen. Men gaat aan de slag met het heden en de toekomt om uiteindelijk de vraag te beantwoorden: ‘hoe hebben onze aannames over de toekomst invloed op onze acties van nu?’

De studenten begeleidden als onderdeel van de masterclass woensdag 10 mei een Futures Literacy Knowlab met topambtenaren van de Gemeente Groningen over de toekomst van de stad Groningen.

Vandaag wordt de masterclass afgesloten en begeleiden de studenten geheel zelfstandig 100 deelnemers tijdens een officieel Futures Literacy Knowlab in het hoger onderwijs. Deelnemers aan deze sessie zijn onder andere beleidsmakers uit het onderwijs, studenten, directeuren van opleidingen, het College van Bestuur, lectoren, het ISO en medewerkers van het Ministerie van OCW. Het onderwerp is Toekomst van Onderwijs.

Comenius-beurs

Loes Damhof ontving uit handen van minister Bussemaker de eerste Comeniusbeurs. Het Comeniusprogramma is een prestigieus beurzenprogramma voor docenten en onderwijsleiders in het hoger onderwijs, gericht op onderwijsverbetering en -vernieuwing. Het gaat om een bedrag van 50.000 euro.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen