Fietspaden kunnen veel veiliger. Dat vindt de ANWB. Daarom gaat de organisatie een nieuwe methode gebruiken om veiligheid van fietspaden te verbeteren, 'CycleRAP'.
Deze nieuwe methode, CycleRAP, geeft informatie over de wegen en fietspaden waar een verhoogd risico is op een fietsongeval. Wegen en fietspaden kunnen scores krijgen van één tot vijf sterren.
Met deze inzichten kunnen gemeenten en provincies de weg of het fietspad veiliger maken, meldt de ANWB.
De provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland en het Waterschap Rivierenland gaan als één van de eerste aan de slag met CycleRAP. Dat gebeurt aan de hand van analyse van foto’s. Dat maakt duidelijk wat de gevaarlijke punten zijn en of er obstakels zijn waar fietsers rekening mee moeten houden.
Komend half jaar worden ruim 1100 kilometer fietspaden en wegen van sterrenscores voorzien.
Jaarlijks raken ruim 12.000 fietsers ernstig gewond. Bij bijna de helft van deze ongevallen speelt een rol hoe de weg is aangelegd. Paaltjes, stoepranden of tramrails kunnen fietspaden en wegen onveiliger maken.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft in opdracht van de ANWB onderzocht welke aspecten een rol spelen bij fietsongevallen in Nederland.
Voor meer informatie: www.anwb.nl/veiligefietspaden