40 jaar kaartverkoop bij SPOT: 'Van bon tot barcode'

02 jun , 16:20 Nieuws
unnamed
Frank Straatemeier/Groninger Archieven

De kaartverkoop voor ruim 400 nieuwe voorstellingen en concerten van SPOT Groningen begint deze week, op dinsdag 3 en donderdag 5 juni. Bijvoorbeeld Bad Nature van huisgezelschap Club Guy & Roni, Aletta de Musical van Theater Oostpool, Merijn Scholten en Dutch Delight met Bart en Julian Schneemann. Wat nu met een paar klikken geregeld is, was ooit een proces van weken, papierwerk en veel geduld. SPOT blikt terug op 40 jaar kaartverkoop.

De papieren tijd

In 1984, het jaar waarin de Stadsschouwburg heropende na een verbouwing van zeven jaar, verliep de kaartverkoop via papieren bonnen. Agenda-abonnees (nu members) knipten een bestelbon uit het magazine, vulden deze in en leverden hem in. Bij binnenkomst kreeg de bon een datumstempel: wie het eerst kwam, wie het eerst maalde. Wie na een week niets had gehoord, kon ervan uitgaan dat de reservering was gelukt. Beschikbare plaatsen werden verkocht van scheurplattegronden: gekleurde papiertjes met genummerde stoelen, die uit een kartonnetje werden gescheurd en met een nietje aan de bestelling werden bevestigd. De nietmachine en telrol waren heilig. Er werd afgerekend met cash, girobetaalkaart of theaterbonnen.

De eerste computers en slaapzakken

Een aantal jaren later deed de computer zijn intrede in het kaartverkoopproces. Formulieren bleven in gebruik: één voor Agenda-abonnees met voorrang en één voor niet-abonnees. Tijdens de voorverkoop konden geïnteresseerden hun formulieren opsturen of langsbrengen. In de zomermaanden werden in ploegendiensten formulieren ingevoerd, kaarten geprint en verstuurd. Gingen er grote namen in de verkoop? Dan werd het spannend. Fans lagen soms met slaapzakken voor de deur van De Oosterpoort, in de hoop de eerste te zijn zodra de verkoop startte. Kaarten werden nog steeds handmatig ingeboekt door kassamedewerker.

Online ticketing

Met de komst van online ticketing zo rond 2011 veranderde er veel. Theater- en muziekliefhebbers konden op elk gewenst moment van de dag via de website kaarten kopen. Momenteel gebruikt het merendeel van de bezoekers een mobiele telefoon om kaarten te kopen, en laat de barcode van het digitale ticket bij de ingang scannen. Grote verkoopmomenten met veel nieuw aanbod zoals die van 3 en 5 juni, blijven nog steeds spannend. De vraag naar populair aanbod overtreft vaak ruimschoots het aantal beschikbare kaarten, waardoor niet iedereen kaarten kan bemachtigen. "Bij piekmomenten gaat er vanzelf een digitale wachtrij aan, maar de slaapzak kan gelukkig thuisblijven", aldus SPOT Groningen.

Zoekactie: win een jaar lang op de gastenlijst

Wat onveranderd is gebleven? Het plezier om het nieuwe aanbod door te nemen en avondjes uit te plannen. Naast het magazine staat dit tegenwoordig ook op de website. Om het grasduinen extra leuk te maken verstopt SPOT donderdag 5 juni acht letters tussen alle net bevestigde concerten en voorstellingen en andere pagina’s. De acht letters vormen samen een woord. Degene die het juiste woord vindt, maakt kans op een jaar lang een plekje op de gastenlijst bij ongeplaceerde muziekconcerten, 100 euro tegoed bij SPOT Groningen of een diner in De Oosterpoort. Kijk voor meer informatie: spotgroningen.nl