Serious game om gehoorschade bij mbo-studenten tegen te gaan

Foto: Publiek Domein

De Hanzehogeschool Groningen, de Nationale Hoorstichting, de MBO Raad en &Ranj gaan een digitale game ontwikkelen tegen gehoorschade bij mbo-studenten.

Het project gaat 30.000 euro kosten, waarvan het lectoraat User-Centered Design van de Hanzehogeschool Groningen, de Nationale Hoorstichting, de MBO Raad en &Ranj een subsidie van 20.000 euro krijgen van Kiem Creatieve Industrie (Regieorgaan SIA).

Preventie cruciaal

Naar schatting lopen in Nederland jaarlijks 1 miljoen werknemers het risico om gehoorschade op te lopen tijdens hun werkzaamheden. Arbeid gerelateerde lawaaislechthorendheid is een van de meest voorkomende en tegelijk onbehandelbare beroepsziekten in Nederland. Gehoorschade is niet te genezen, alleen te voorkomen. Preventie is daarom cruciaal.

Desondanks wordt er weinig aandacht geschonken aan de preventie van gehoorschade in het mbo-onderwijs, terwijl juist deze groep studenten in hun latere werk vaak met hard geluid geconfronteerd worden.

Om dit te veranderen willen de Nationale Hoorstichting, de MBO Raad, &Ranj en het lectoraat User-Centered Design van de Hanzehogeschool Groningen een serious game ontwikkelen om het risicogedrag voor het oplopen van gehoorschade door hard geluid tijdens het werk (blijvend) te verminderen.

Gedragsverandering

In het onderzoek wordt aandacht besteed aan de succesfactoren van serious game design, zodat langdurige en duurzame gedragsverandering gerealiseerd kan worden.

Enerzijds wordt er gekeken naar de belevingswereld van de doelgroep en de achterliggende problematiek van gehoorschade; anderzijds wordt onderzoek gedaan naar de relatie van game mechanics, langdurige gedragsverandering en de dagelijkse activiteiten van de doelgroep.

Studenten van het Instituut voor Communicatie, Media & IT gaan een bijdrage leveren aan het onderzoek.

Na de zomervakantie in 2017 worden de eerste resultaten verwacht.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen