Uitbreiding toeristische routes in provincie

Foto: Jan Buurma

Het routeaanbod voor fietsers, wandelaars en watersporters in onze provincie wordt de komende jaren uitgebreid. Er komen speciale themaroutes langs culturele en landschappelijke bezienswaardigheden, waarbij steeds een bepaald thema centraal staat. Daarnaast worden bestaande routenetwerken verbeterd.

De provincie steekt ruim 995.000 euro in het project, dat uitgevoerd wordt door de stichting Routebureau Groningen.

Bezienswaardigheden

Naast de themaroutes komt er een wandelnetwerk door de hele provincie van ongeveer 2.250 kilometer, met zo’n 1.100 knooppunten.

Verder moet het Pronkjewailpad (200 kilometer lang) de grootste bezienswaardigheden van de provincie met elkaar verbinden: de stad Groningen, het Nationaal Park Lauwersmeer, de Wadden, Bourtange, de borgen, de wierden en de kerken.

De verschillende nieuwe routes komen straks ook digitaal beschikbaar. Het project met de titel ‘Routegebonden recreatie in Groningen’ moet in 2019 afgerond zijn.

Lokale economie

Uit onderzoek blijkt dat het aantal dagtochten in de provincie Groningen ver onder het landelijk gemiddelde ligt. De verwachting is dat de uitbreiding van het routeaanbod ervoor zorgt dat het aantal toeristen dat Groningen bezoekt flink toeneemt.

Een groot deel van deze toeristen zal ook in onze provincie overnachten en hier geld uitgeven. Meer bezoekers zorgen voor het behoud van voorzieningen in Groningen en zijn een stimulans voor ondernemers om te investeren in toeristische voorzieningen in onze provincie. Dit zorgt ook voor nieuwe banen in het toerisme. De plannen van (nieuwe) ondernemers en de arrangementen die ze voor toeristen aanbieden zijn essentieel bij het ontwikkelen van themaroutes. Meer hierover is te lezen in de Toerismevisie 2016-2020, die de provincie eerder dit jaar presenteerde.

Financiering

Behalve met de provincie werkt het Routebureau in het project samen met de 23 Groninger gemeenten, Marketing Groningen, De Verhalen van Groningen, ondernemers en culturele en landschapsorganisaties.

Het subsidiebedrag komt uit het budget Rijkseconomisch Programma Zuiderzeelijn (REP-ZZL), de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. Ook de gemeenten en de Nationaal Coördinator Groningen (Kansrijk Groningen) dragen bij. In totaal kost het project bijna twee miljoen euro.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden