Vrijwel geen streekvervoer door staking donderdag en vrijdag na mislukt cao-overleg

Foto: De Redactie

Vakbond FNV heeft een tweedaagse landelijke staking aangekondigd in het streekvervoer op donderdag 19 en vrijdag 20 januari. Duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs in het streekvervoer leggen donderdag en vrijdag het werk neer.

Dat houdt in dat er op beide dagen vrijwel geen bussen en regionale treinen rijden. De staking is het gevolg van het mislukte cao-overleg. Door de staking rijden er in Groningen minder bussen. Qbuzz adviseert deze dagen ander vervoer te kiezen of de reis uit te stellen.

Op het laatste moment is pas bekend of een bus en welke ritten uitvallen. De reisplanner zal eveneens minder betrouwbaar zijn. Ook Arriva meldt dat door de aangekondigde staking de dienstregeling van bussen en treinen te maken krijgt met verstoringen. Ook hier is het advies gebruik te maken van ander vervoer.

Alleen in NS-treinen wordt niet gestaakt, omdat het personeel daarvan eigen cao’s heeft.

In september en oktober legden stakers het streekvervoer verspreid over het hele land ook al plat. Eigenlijk zou er in het najaar nog een vierdaagse landelijke stakingsreeks komen, maar die werd afgeblazen toen het cao-overleg met de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) werd hervat.

De partijen zaten in de nacht van dinsdag op woensdag tot diep in de nacht om de tafel, maar konden niet tot een akkoord komen.

VWOV verklaarde na de onderhandelingen dat de vakbonden ondanks een “bovengemiddeld hoog loonbod” van 8 procent het overleg hebben afgebroken. FNV-bestuurder Marijn van der Gaag betwist dat, en zegt dat de partijen simpelweg in een impasse terechtkwamen over onder meer die loonsverhoging, de duur van een nieuwe cao en maatregelen om de werkdruk in het streekvervoer te verlagen.

Touringcarchauffeurs sluiten zich aan bij staking streekvervoer

Touringcarchauffeurs leggen donderdag en vrijdag ook het werk neer, in navolging van bus- en treinpersoneel in het streekvervoer. Dat meldt vakbond FNV, die met de staking de eisen voor een betere cao voor touringcarchauffeurs wil afdwingen. Veel van de chauffeurs zouden daarnaast ook werkzaam zijn in het streekvervoer.

Net als de chauffeurs in het streekvervoer hebben zij ook te maken met een hoge werkdruk en veel ziekteverzuim. Ook kunnen chauffeurs moeilijk rondkomen van hun salaris, stelt de vakbond.

FNV eist dat de lonen meestijgen met de inflatie en staat daarmee op een loonsverhoging van ruim 10 procent. Werkgevers bieden echter een verhoging in twee stappen, een van 7 procent in 2023 en een van 3 procent in 2024, met daarbovenop een eenmalige uitkering van 500 euro. Dat is volgens FNV-bestuurder Lutz Kressin onvoldoende. “Het bod dat werkgevers deden is veel lager dan de inflatie. Dan gaan de chauffeurs er dus nog meer op achteruit.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen