Het Groninger Museum biedt deze zomer een gevarieerd aanbod aan zomervoorstellingen. Het werk van beeldhouwer Joost van den Toorn, jong Gronings talent Esther de Graaf en een album van H.W. Mesdag met werk van Alma Tadema zijn vanaf zaterdag 11 juni te zien. Twee weken later volgt de unieke borgenkaart van Theodorus Beckeringh.
Humoristisch en verontrustend tegelijk, zo zou je het werk van beeldhouwer Joost van den Toorn (1954) kunnen typeren. In een op het eerste oog toegankelijke beeldtaal verwerkt hij invloeden uit uiteenlopende bronnen, van de Azteken tot de middeleeuwse gotiek.
Dieren bieden hier vaak vriendschap en troost. De kerk en het kruis staan voor de pogingen van de mens zich te verzoenen met eenzaamheid en dood. Maar ook het hakenkruis, symbool van een heel ander ‘geloof’, duikt op. Van den Toorn brengt graag tegendelen samen, goed én fout, als bezwering van de complexe wereld waarin wij leven. Er is nooit één verhaal; sprookjes kloppen nooit helemaal.
Al ruim dertig jaar bouwt Van den Toorn aan zijn unieke oeuvre. Het Groninger Museum kocht met regelmaat werk van hem aan. De expositie toont ruim twintig sculpturen, deels uit de collectie van het Groninger Museum, en deels nieuw werk. Het zwaartepunt ligt op bronzen beelden.
Young Grunn Artist II is een talentontwikkelingsproject in samenwerking met kunstenaarsinitiatief NP3 waarbij Esther De Graaf als winnaar uit de bus kwam. Zij won hiermee een tentoonstelling in het Groninger Museum. De Graaf gaat de uitdaging aan om een grote installatie te maken voor het Coop Himmelb(l)aupaviljoen; een complexe ruimte van beton, glas en staal.
De Graaf maakt uiterst kwetsbare, fragiele en tijdelijke sculpturen van goedkope alledaagse materialen als karton, ijzerdraad, tape en cellofaan. Met deze materialen komt ze tot buitengewone, soms onwaarschijnlijke constructies. In hun wiebelige kwetsbaarheid roepen deze bouwsels associaties op met delicate en onhandige wezens die een fysieke empathie teweegbrengen. Die emotie lijkt even belangrijk als het klassieke beeldhouwkundige onderzoek naar ruimte, vorm, compositie, textuur en materiaal.
Esther de Graaf (Wouterswoude, 1984) studeerde in 2007 af aan Academie Minerva. In 2010 won zij het Hendrik de Vriesstipendium en in 2013 werd zij door kunstenaar-scout Ad de Jonge voorgedragen voor de Volkskrant Beeldende kunstprijs.
Een onvindbare aquarel keert ruim 80 jaar later terug naar zijn oorspronkelijke album. De expositie De Vrienden van Mesdag toont alle 30 bladzijden van dit album met aquarellen en tekeningen die de Groninger kunstenaar H.W. Mesdag en zijn vrouw ontvingen van de Hollandsche Teeken Maatschappij. Eén blad, dat van Mesdags beroemde achterneef Sir Lawrence Alma Tadema, lijstte hij apart in. Het werk was sinds de verkoop in 1919 onvindbaar. Tot nu.
De aquarel toont een moeder die afscheid neemt van haar kind, met op de achtergrond de azuurblauwe Middellandse Zee. Als stenen beeld kijkt hij zelf toe op het tafereel. Het is toepasselijk dat Alma Tadema de zee een rol laat spelen in zijn bijdrage voor Mesdag, een fervent zeeschilder. Het werk maakt het album compleet en is een mooie aanvulling op ander werk van Alma Tadema in het Groninger Museum.
Kaartmaker en jurist Theodorus Beckeringh (1712-1790) geniet grote bekendheid door zijn borgenkaart van de provincie Groningen uit 1781. De kaart werd sinds 1795 bewaard door het Franse Ministerie van Defensie en is nu, bijna 250 jaar later, weer terug in Groningen.
Liefhebbers van schilderkunst kunnen terecht in de tentoonstelling Nieuwe Wilden, waarin de schilderkunst uit het begin van de jaren 80 in Duitsland centraal staat: rauw, agressief, provocerend, ronduit absurd en humoristisch. Het zwaartepunt in de tentoonstelling ligt op kunstenaarsgroepen die in Keulen, Berlijn, Düsseldorf en Hamburg actief waren, waartoe onder meer kunstenaars als Walter Dahn, Helmut Middendorf, Milan Kunc, Salomé en Elvira Bach behoren. Een tentoonstelling van het Städel Museum, Frankfurt am Main.