Consumentenbond: weg met het Vinkje

Foto: ANP

Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen is verwarrend en moet verdwijnen, zegt de Consumentenbond. De bond begint daarom de campagne ‘Weg met het Vinkje’. Duizend consumenten kregen vragen voorgelegd over het Vinkje.

Bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje, meldt het ANP. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten.

Ook geeft het Vinkje te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been.

“Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen”, zegt de bond.

De Consumentenbond twijfelde al bij de introductie in 2012 aan het Vinkje. De bond gaat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) vragen de verlenging van het Vinkje per 1 mei tegen te houden.

Een woordvoerder van de stichting Ik Kies Bewust, de uitgever van het Vinkje, kon maandagochtend nog geen inhoudelijke reactie geven.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen