Simulatiepoppen creëren levensechte situaties voor zorgstudenten Alfa-college

Foto: Alfa-college

Zorgstudenten van het Alfa-college werken vanaf deze week met simulatiepoppen. Daarmee worden levensechte situaties op het gebied van verzorging en verpleging nagebootst.

De studenten volgen de opleidingen Maatschappelijk verzorgende IG en Mbo-Verpleegkundige in Groningen. “Met de twee poppen bieden we de studenten veel nieuwe mogelijkheden die ze tot nu toe op school niet konden oefenen”, aldus het Alfa-college.

Adem en bloeddruk

De poppen hebben een eigen ademhaling, een bloeddruk en kunnen communiceren. Ze zijn met verschillende scenario’s te programmeren: ‘We bootsen levensechte situaties na die niet op andere poppen of mensen te oefenen zijn. Studenten leren theorie en praktijk te integreren. Ze leren wat nodig om is correct te communiceren met de zorgvrager. Ook kunnen er verschillende handelingen worden gedaan, zoals injecteren, infuusprikken, katheteriseren en een maagzonde inbrengen’, vertelt instructeur Lenie Dalmolen-Koetze.

De studenten ervaren het werken met de poppen als zeer prettig: ‘Omdat je nu ook aan het oefenen bent op een soort van echte mensen is het straks ook makkelijker om in de praktijk toe te passen’, aldus Melissa Brobbel, student Maatschappelijk verzorgende IG.

Verpleeghuis en ziekenhuis

Er werd een prijsvraag uitgeschreven om De ’twee nieuwe bewoners’ van de Kluiverboom kregen na een prijsvraag een passende naam door een klas en een docent Mbo-Verpleegkundige: de oudere dame Greetje Teulema woont in een verpleegsetting en Florence Nachtegaal, de jongedame, ligt in een ziekenhuiskamer. In een aparte ruimte nabij beide simulatiepoppen kunnen ze worden aangestuurd door de instructeur of docent en gemonitord door studenten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen