Klant supermarkt vaak benadeeld met foute kassabon

Foto: Sabine van Erp, Pixabay

Supermarkten maken veel fouten bij het afrekenen, meestal in het nadeel van de klant. Bij een steekproef van de Consumentenbond werden 21 kassabonnen gecontroleerd. Daarvan was er slechts eentje correct.

Op de bonnetjes van de andere supermarkten stonden fouten. Zo waren er vaak verschillen tussen een prijs of prijzen op het schap en op de rekening.

Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar ‘daar is weinig van terechtgekomen,’ aldus de bond. Integendeel: vorig jaar werden bij een identiek onderzoekje nog drie foutloze bonnen gevonden.

Steekproef

De steekproef werd uitgevoerd bij drie filialen van de landelijke supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Coop, Lidl, Plus, Spar en Jumbo. Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts één kassabon was volledig foutloos. Dat was een bonnetje van een Aldi-filiaal.

Toename fouten

Ook bleek het aantal fouten toegenomen. In 2020 klopte bij één op de acht producten de prijs niet, dit keer ging het bij één op de zeven producten mis. Vooral koffie, bier en wijn blijken gevoelig voor uitglijders, aldus de Consumentenbond. Aldi maakte met slechts één verkeerde prijs op de 25 artikelen de minste fouten, Albert Heijn en Jumbo zaten er het vaakst naast. Bij Albert Heijn had ruim één op de vier producten een afwijkende prijs. Bij Jumbo was dat ruim één op de vijf.

Vorig jaar kwamen deze twee ketens ook al het slechtst uit de bus.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen