Nieuw platform biedt (digitale) toegankelijkheid van ondernemers en publieke voorzieningen

Vlnr: Tjeerd van Dekken, Barbara Risselada, Tjaaktje Bakker, Servia van der Laak en Dirkje Tuik.
Foto: Sebastiaan Rodenhuis – Marketing Groningen.

Het nieuwe platform toegankelijkgroningen.nl werd afgelopen vrijdag gelanceerd. De stichting zaVie, Marketing Groningen en het internetbureau Insiders hebben afgelopen vrijdag officieel de krachten gebundeld in een samenwerkingsovereenkomst tijdens een feestelijke gebeurtenis in The Market Hotel aan de Grote Markt 31. Daarbij was gedeputeerde Tjeerd van Dekken van de provincie Groningen aanwezig.

Doel van samenwerking

Het doel van deze samenwerking is om zo breed mogelijk de ontsluiting van de toegankelijkheidsinformatie van ondernemers, activiteiten, bezienswaardigheden, erfgoed en (openbare)gebouwen in Groningen Stad en Ommeland voor de gebruiker beschikbaar te maken. De informatie van alle deelnemers aan het platform helpt bezoekers bij het ervaren van een goede beleving van de te bezoeken locatie.

Een toegankelijke samenleving

Marketing Groningen heeft namens de projectorganisatie Waddenagenda 2.0 de vraag gesteld hoe toegankelijk de ondernemers in het Groningse Waddengebied zijn. Het gaat niet alleen over de fysieke drempels of te smalle deuren van een gebouw, maar ook over online informatie over die toegankelijkheid zodat mensen vooraf aan hun bezoek kunnen bepalen of ze wel of niet het gebouw kunnen en/of willen bezoeken.

De vraag kwam terecht bij de stichting zaVie, een belangenbehartiger door, voor en van alle mensen die in de provincie Groningen zorg, aandacht en ondersteuning nodig hebben. Samen met Marketing Groningen zijn zij gaan nadenken hoe dit vraagstuk te kunnen oppakken en het breder te kunnen oppakken dan alleen ondernemers in het Waddengebied.

“De provincie vindt het belangrijk dat iedereen – met of zonder beperking – gebouwen, vrijetijdsvoorzieningen of andere locaties in de provincie Groningen kan bezoeken”, aldus gedeputeerde Tjeerd van Dekken. “De website is een mooie stap in de richting die er aan bijdraagt dat het voor iedereen vooraf duidelijk is, welke locatie toegankelijk is.”

Marketing Groningen biedt via hun website visitgroningen.nl de beschikbare toegankelijkheidsinformatie van de Groningse vrijetijdssector aan. Mensen kunnen via de site vervolgens doorklikken naar de uitgebreide informatie op de website toegankelijkgroningen.nl. Stichting zaVie doet datzelfde voor openbare gebouwen en de niet-toeristische locaties.

Eerste resultaten in 2022

Het project start met een werksessie in november. Vervolgens start de bouw van de digitale techniek in 2022 en naar verwachting worden in de zomer 2022 de eerste concrete resultaten zichtbaar.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden