Buitenlandse toeristen en koopzondagen zorgen voor extra bezoek aan Groningen

Foto: Marketing Groningen

De Stad Groningen heeft opnieuw een goed toeristich jaar gehad in 2015.

Dit blijkt uit de eerste toeristische cijfers over 2015, meldt Marketing Groningen.

De VVV winkel trok meer toeristen, de Martinitoren mocht rekenen op meer bezoekers en ook online deed Groningen het goed. Ook komen er steeds meer buitenlandse bezoekers naar de Stad en hebben de verruimde koopzondagen geleid tot extra bezoekers.

VVV Winkel

De VVV op de Grote Markt trok in 2015 opnieuw meer bezoekers dan in het voorgaande jaar. In totaal telde de VVV in 2015 ruim 296.000 bezoekers, in 2014 waren dit er nog 249.800. Dit is bijna 20% extra toeristen.

VVV-winkelmanager Dina Jongedijk: “We merken duidelijk dat er steeds meer buitenlandse bezoekers een voet over de drempel zetten, veel buitenlandse studenten nemen hun ouders vaak mee om hier cadeaus en souvenirs te kopen”.

De VVV in Groningen is hiermee één van de best bezochte VVV’s van Nederland.

Martinitoren

Ook de Martinitoren kon rekenen op meer bezoekers in het afgelopen jaar. Het aantal steeg met ruim 15% naar 63.452 bezoekers in 2015. In 2014 werd het record ook al verbroken, toen bezochten zo’n 55.000 mensen de Martinitoren.

Dit komt vooral doordat de Martinitoren alle zondagen open is.

Online – meer buitenlands bezoek

De internationalisering is ook online te zien, doordat steeds meer buitenlandse bezoekers brengen een bezoek aan de websites van Marketing Groningen.

De websites hebben in 2015 opnieuw meer dan 1 miljoen unieke bezoekers getrokken, waarbij het totaal aantal unieke bezoekers kwam uit op 1.164.000. Een grote stijging is te zien in de Duitse en Engelse websitebezoekers, hun bezoek steeg het afgelopen jaar met respectievelijk 30,9% en 41,5%. Eén op de vijf online bezoekers komt uit Duitsland, veruit de grootste groep na de Nederlandse bezoeker.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen