Provincie gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein

Foto: De Redactie

De provincie Groningen wil als eerste provincie de waterstoftrein inzetten op regionale spoorlijnen.

Uit de proef van Alstom, die de provincie en ProRail begin 2020 begin dit jaar hielden is gebleken, dat de waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein. De trein reed bij de proef op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.

De resultaten zijn zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en Duitsland (Wunderline). Zo kunnen de eerste waterstoftreinen over enkele jaren onderdeel uitmaken van de reguliere dienstregeling, meldt de provincie.

Twee weken testen

De waterstoftrein werd in februari en maart dit jaar twee weken uitvoerig getest. De testritten vonden ’s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Het tanken met (groene) waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Een waterstoftrein bleek bijna 50 procent stiller dan de huidige dieseltrein.

De provincie en betrokken partijen hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder milieubelastende uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een goede mogelijkheid om hieraan te voldoen, zonder daarbij grote investeringen in bovenleidingen te hoeven doen.

Bij de proef met de waterstoftrein werkten initiatiefnemers provincie en ProRail (beheerder spoorinfrastructuur) samen met Arriva (vervoerder), Engie (leverancier groene waterstof en tankinstallatie), Alstom (leverancier waterstoftrein) en DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen