Treinen naar Assen en tussen Groningen en Winschoten, Weener en Veendam rijden weer

Foto: De Redactie

De treinen tussen Groningen en Assen en tussen Groningen en Winschoten, Weener en Veendam rijden weer na ruim vier weken dag en nacht werken aan het spoor.

De werkzaamheden werden door ProRail woensdag afgerond en de dienstregeling kon donderdagochtend hervat worden.

Tussen station Groningen Europapark en Groningen is een nieuw extra spoor aangelegd. Het traject is nu compleet viersporig. Er liggen nu twee sporen mét en twee sporen zonder bovenleiding.

Ook het nieuwe rangeerterrein bij De Vork in Haren is klaar voor gebruik met alle voorzieningen om treinen te parkeren, te tanken, te wassen en te onderhouden. Hier ligt nu een extra, vierde spoor en daarnaast zijn bovenleidingen, rails en spoorbielzen vervangen.

Niet alle werkzaamheden Europapark afgerond

De werkzaamheden bij station Groningen Europapark zijn nog niet helemaal afgerond. In de afgelopen maanden werd een extra (zij)perron inclusief perronkap en lift aangelegd. Ook zijn twee perrons verlengd, zodat langere treinen kunnen stoppen. Verder is er een keervoorziening aangelegd.

Door de coronacrisis zijn niet alle materialen voor onder andere de nieuwe trap, perrontegels en terrassen op tijd beschikbaar. De materialen komen uit landen die zwaar getroffen zijn.

Het perron beschikt wel over alle voorzieningen voor reizigers, maar is nog niet via de trappen bereikbaar. Reizigers kunnen vanuit de onderdoorgang wel gebruik maken van de nieuwe lift. Het nieuwe perron is ook bereikbaar via de hellingbaan vanaf de Helperzoom.

De treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool rijden vanaf 2022 door tot station Groningen Europapark.

Hoofdstation

Op het Hoofdstation van Groningen, dat tot 2023 een grote verbouwing ondergaat, zijn de winkels op het middenperron gesloopt en ook de perronkappen zijn grotendeels verwijderd. Op het Hoofdstation is een bouwput ontstaan. Er is een nieuwe tijdelijke looproute naar de perrons.

‘Corona maakte het niet makkelijker’

Projectmanager Han Berends van ProRail kijkt terug op de grootschalige werkzaamheden. “Het was een uitdagende klus”, aldus projectmanager Han Berends. Corona maakte het er volgens hem niet makkelijker op. “Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline.”

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden